КЗП: Tърговците разчитат на неинформираността на потребителите

Потребителите да бъдат внимателни, призовават откомисията

При проблеми след изтеглен кредит хората най-често посочват в жалбите си до Комисията за защита на потребителите (КЗП), че чувстват някаква тежест при погасяването му. Понякога това може да е чисто субективно, но в други случаи се дължи на опитите на финансови институции да товарят кредитополучателите с допълни разходи, освен стандартните вноски, които те така или иначе дължат. Това коментира председателят Димитър Маргаритов в предаването „Преди всички” по БНР.

Маргаритов уточни, че относителният дял на жалбите относно потребителски кредити не е много голям на фона на останалите. Когато през изминалите години тези продукти навлязоха силно на пазара, КЗП превантивно извърши задълбочен анализ на договорите с общи условия на финансовите институции, които отпускат такива заеми. Председателят на Комисията посочи, че основните теми и проблеми, които са се откроили и по които институцията се е произнесла, касаят преди всичко опитът на кредитната институция да постави кредитополучателя в неравностойно положение като страна по договора. Например, посредством лесната възможност кредитът да бъде обявен за предсрочно изискуем, въвеждането на различен тип незаконосъобразни такси и т.н.

Според председателя на КЗП основните проблеми и в сектора на кредитирането, и в други сфери на потребителското търсене и предлагане са свързани с това, че търговците разчитат на неинформираността на потребителите и че по някакъв начин ще успеят да ги заблудят, че извършват много изгодна сделка. „Голям брой от забраняваните от нас нелоялни практики касаят именно липсата на информация или изкривяването на информацията по начин, който не позволява на потребителя да направи разумен избор, обясни Маргаритов. Той напомни, че даденият от закона 14-дневен срок за отказ от договора за кредит дава допълнителна възможност на потребителя да размисли и – ако прецени, да се откаже от него.

"Всеки човек си мисли, че когато получава определен кредит, ще има възможност да го поддържа. Но често пъти това се оказва непосилна задача, а оттам възникват и проблемите”, каза още Маргаритов в отговор на въпрос на водещата Диана Дончева съобразяват ли се хората със сроковете за погасяване на кредита и как може да им попречат задължения към други институции, например. Той допълни, че за избягване на риска от прекомерно задлъжняване потребителите е добре преди тегленето на заем да се консултират със специалист в тази сфера. И обясни, че на следващ етап могат да бъдат предприети действия за предоговаряне, частично изплащане и други подобни, за да не се превърне кредитът в лош.

На финала на разговора Маргаритов препоръча потребителите да бъдат внимателни, да правят съпоставки на офертите на пазара и да не се поддават на едно или друго влияние при сключването на договори за такъв тип услуги.    



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов