Избрани Новини
КЗП: 20-процентен ръст на жалбите срещу онлайн търговци
08-10-2018, 15:32
Снимка:КЗП
Автор:blagoevgradutre
Още по Темата:КЗП: Новият закон за ипотечните кредити защитава по-добре потребителите
КЗП забрани на електронни магазини да заблуждават за наличностите на промоционални стоки
КЗП: Без драстични нарушения при продажбата на ученически стоки
КЗП: Тече активна кампания за проверки при продажбата на ученически стоки
Много се увеличава обемът на тази търговия
С около 20% повече са жалбите срещу онлайн търговци за деветте месеца на тази година спрямо същия период на миналата, съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в Новините на ТВ+. Увеличаването на оплакванията е пряко свързано с продължаващия ръст на електронната търговия, а засяганите проблеми са основно неспазване срока за доставка и отказ на търговеца да приеме обратно стоката след упражняване в 14-дневен срок на даденото от закона право.
„За всеки един конкретен случай е добре да се произнасяме и да има санкции, защото може да стане симптоматично, особено предвид факта, че много се увеличава обемът на тази търговия и хората все по-често прибягват към този удобен и сравнително достъпен способ да си пазаруват най-различни неща”, коментира председателят на КЗП.
„Често пъти, когато се разглеждат оферти в онлайн пространството, потребителите почти механично вдигат телефона, обаждат се, изясняват някои въпроси относно качеството на стоката и т.н., в което няма нищо лошо. Но след това, те я поръчват в рамките на този телефонен разговор. Това не бива да се прави, защото после много трудно би могло да се докаже – когато този потребител стане по някакъв начин жертва на нелоялна търговска практика – какво се е случило и съответно ние, като контролен орган, да се притечем на помощ и да отстояваме правата му”, предупреди Маргаритов.
Председателят на КЗП посочи, че „във всички онлайн магазини има различни и достатъчно надеждни способи за поръчка и когато потребителят се възползва от тях, след това той разполага с доказателства за това кога я е направил, какво си е поръчал, на каква цена, какъв е бил срокът за доставка и пр. – всичко това, което на нас ще ни послужи да върнем лентата назад и да установим къде точно и по чия вина (обикновено на тези, които предлагат стоките) нещо се е объркало и потребителят е останал разочарован”.
„Комисията може да бъде полезна и при сделки, извършени на територията на Европейския съюз чрез функциониращия към нея Европейски потребителски център”, каза още Маргаритов. Той обясни, че хората биха могли и директно да се обръщат към това бюро, което обменя информация с аналогичните си структури в съответната държава, от която е извършено нарушението или където е регистриран даденият сайт. „По-сложна е ситуацията с онлайн магазините, които са базирани в страни извън Европейския съюз и каквито доста често са използвани от потребителите за пазаруване”, обърна внимание председателят на КЗП. И предупреди да се има предвид, че правилата за онлайн търговията в държавите извън Общността могат да се подчиняват на различен нормативен ред: „Например, не непременно да е нарушение, че правото на отказ можете да го упражните в по-кратък срок, че времето за доставка ще е по-дълго и пр.” Той допълни, че има и „фалшиви” търговци, които целят да съберат парите на потребителите, да не доставят никакъв продукт и да изчезнат. „За тези случаи препоръчваме хората да се концентрират върху няколко основни момента. Да има винаги сигурни координати за обратна връзка с търговеца, да задават контролни въпроси при неясноти и съмнения и да се отказват от покупка, когато им се струва, че нещо не е съвсем наред”, завърши Маргаритов.