Избрани Новини
Ретро трамвай показаха на бул."Витоша"
Столичани и гостите на София имаха възможност вчера да си припомнят историята на транспорта на града и да разгледат един от първите трамваи, използван в началото на миналия век.
Вчера, в "Деня без автомобил", столичани и гостите на София имаха възможност да си припомнят историята на транспорта на града и да разгледат един от първите трамваи, използван в началото на миналия век.
Мотрисата бе разположена на бул. "Витоша". Иницивата е на сдружение "Градски транспорт и инфраструктура" и е част от тазгодишното издание на "Седмицата на мобилността".
Мотрисата Siemens е една от общо 30-те, доставени в София през 1924 г. Те са втората серия трамваи Siemens, първата доставка е през 1908 г. а третата - през 1935 г. Възстановената мотриса е и единствената съхранена от серията. Първоначално пътува по основните линии в града – 1 и 4. След пускането на трамвайна линия от Павлово до Бояна част от трамваите Siemens от тази доставка са пренасочени да обслужват новия маршрут. През 60-те години на миналия век съхранената мотриса е преустроена в работна кола за превоз на чакъл, а след това, за близо десетилетие, е и служебна кола. След това е предадена в бившия завод за трамваи (днес поделение "Трамкар" към "Столичен електротранспорт" ЕАД). Възстановителните работи по нея започват през 2005 г. Двете кабини и челните части са възстановени до оригиналния им вид. Средната част е остъклена, запазени са страничните капаци. През 2010 г. мотрисата за пръв път излиза извън поделение "Трамкар" като възстановен за атракционни пътувания трамвай.
Доставката на трамваите през 20 век е началото на дългосрочно партньорство и ангажимент на Siemens в транспорта – едно от направленията, в които компанията оперира. През 1928 г. оборудване на Siemens е използвано за токоизправителната станция "Юнак" в центъра на София, построена за електрозахранването на столичните трамваи. Компанията продължава да осъществява редица мащабни проекти, като използва най-актуални решения. Продукти на Siemens се използват за електрозахранването на линиите на метрото. Компанията работи и по реконструкцията и модернизацията на 3 стационарни токоизправителни станции на "Столичен електротранспорт". Изпълнението на проекта включва и доставката на мобилната токоизправителна станция, която се използва за временно захранване на участъците в реконструкция. Приоритети за всички продукти и решения са устойчивостта и зелените технологии.