Избрани Новини
Черен влак се...
15-09-2013, 19:15
Автор:Bulgariautre
Още по Темата:Атракционен влак на БДЖ с два парни локомотива и пет вагона с туристи от Великобритания спря за 10 минути на гара Шумен и събра няколко десетки зрители.
Локомотивите са произведени през 1935 и 1942 година, а вагоните са возили цар Борис ІІІ и Тодор Живков с техните свити.
За някои от пътниците това не е първо пътуване с нашия влак, разказаха железничари, обслужващи композицията. Влакът, теглен от локомотиви 03.12 и 01.23, произведени съответно през 1942 и 1935 година пристигна на гара Шумен малко след 15.30, но "посрещачи" започнаха да се събират на перона при трети коловоз още към три следобед. Преди влака се появи свирката му, после димът в далечината, а най-накрая и самата "муцуна" на първия локомотив. Въпреки, че сега двете парни машини са атракция, техни аналози са "дърпали" бързите влакове в България до средата на 50-те години, а пътнически по малките гари и докъм края на 60-те.
Парен локомотив 01-23 е произведен в локомотивната фабрика SLM Winterthur Швейцария през 1935 г. Той е представител на най-масовата серия бързоходни локомотиви в историята на българските железници. Експонат е от Музейната колекция "Железопътно наследство" на "Холдинг БДЖ" ЕАД. Възстановен е отново за движение в Локомотивно депо София през 2003 г. за атракционни, юбилейни, туристически пътувания и участия във филмови продукции.
Подобна е съдбата и на 03.12, който е прекарал 35 години във вид на годно за вторични суровини желязо в дизелов цеф. Машината е произведена през 1942 в Henschel & Sohn Kassel с фабричен номер 26575. Реставрацията й започва през 2009 година и за страничния зрител по нищо не е изглеждало, че от нея ще стане нещо.
Чуждите туристи са настанени в пет вагона. Първите три са от царския влак "Корона експрес", които са били предназначени за за официалните пътувания на цар Борис III и неговото семейство. Това са вагон-салони и специализирани вагони с разнообразно функционално предназначение. Трите вагон-салони от композицията с номера 050, 051 и 052 са съответно за цар Борис III, царица Йоанна и принц Кирил. Произведени са през 1938-1939 г. в Германия. Във всеки един от тях има апартамент, спални кабини и баня.
Последните два вагона са от другата елитна влакова композиция на БДЖ - "Витоша експрес", позната като влака на Тато - на бившия държавен глава Тодор Живков. Вагоните са произведени през 1975 г. в Германия. Вагон-салоните предлагат комфортни спални кабини и специален апартамент с вградена баня и тоалетна. Това са само част от "екстрите", с които е разполагал партийният и държавен елит.
Влакът с чужденците продължи за Варна, а утре ще отпътува оттам към Пловдив. Атракционните пътувания не са рядкост по българските жп линии. Следващото подобно е на 21 септември. С локомотив 05.01 вагоните ще потеглят по подбалканската линия с почивка в Копривщица, Карлово и Калофер. Нощувката е в Стара загора. После с локомотив 03.12 е пътешествието през Нова загора до Симеоновград, Димитровград и Хасково. В останалите дни влизат Пловдив, Панагюрище, най-високата жп-гара на Балканите - Аврамово. Билетът, в който не е включена цената на нощувките в хотели струва 900 английски лири.
shmoko.bg