Избрани Новини
Какво (НЕ)свърши правителството в областта на правосъдието за една година?
03-06-2014, 18:13
Автор:Лиляна Павлова, Фейсбук
Още по Темата:Л.Павлова: Вместо да взимаме заеми, по-добре да усвоим това, което ни се дава безвъзмездно
Лиляна Павлова: Трябва да се спре строителството по плажовете и пясъците
Павлова: Отмяната на публично-частното партньорство е скандална!
Може ли Станишев да е евродепутат "за кратко"?
Станишев се готви за премиерското кресло?
Станишев ще трябва да се моли на ЕП "да го отпише"
Орешарски "чул, че системата подкрепя здравния министър"!
Орешарски, държиш се като дребен слуга от периода на Делян Пеевски
При Орешарски некадърните уволняват кадърните, а крадливите уволняват почтените
Оставката на Орешарски - в джоба! Станишев - премиер?
І. С три месеца закъсня приемането на Пътна карта за 2014 г. за изпълнение на препоръките от доклада на Европейската комисия от януари 2014 г. в рамките на Механизма за сътрудничество и оценка. Обещана през февруари 2014 г., Пътната карта бе приета през май, след отправено от мен парламентарно питане.
Това написа Лиляна Павлова, бившият министър на регионалното развитие и благоустройството, в профила си във Фейсбук.
Нейния статус можете да видите тук.
От анализа на действията и сроковете за изпълнение на отправените препоръки е видно следното:
1. Всички срокове и ангажименти, включително дългоочаквани и нееднократно обещавани реформи са отложени с поне 9 месеца, а някои и с много повече!
2. Внесеният през януари 2014 г. проект на нов Наказателен кодекс в Народното събрание бе прибързано. Острата реакция на държавни и неправителствени организации, и граждани продиктува спешната отмяна и/или редакция на текстове в него. Единственият срок, поставен по отношение на по-нататъшната работа по проекта, е юни 2014 г., когато предстои обществено обсъждане на текстовете с професионалната общност и гражданските организации. В резултат на това Наказателният кодекс е сложен на „трупчета“ за неопределено време!
3. Вместо да бъдат предприети конкретни, включително и законодателни мерки, за възлагане координиращи функции за борба с корупцията на съществуваща институция, се предлага създаването на нова такава - Комисия по интегритет.
Предвижда се през септември 2014 г. да бъде създадена нова институция с работно наименование Комисия по интегритет със задача подпомагане и координиране усилията в различните сектори за борба с корупцията. За съществуващите Комисията за предотвартяване и установяване на конфликт на интереси (КПУКИ), Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност (ЦППКОП), по известен като БОРКОР, и Комисията по превенция и противодействие на корупцията (КППК) се предижда преглед и ревизиране на функции.
Не е ясно защо предвид, че към момента съществуват различни структури тези функции не се възложат на една от тях - КПУКИ, БОРКОР, КППК, а ще се създава нова. Какви са мотивите, които обосновават създаването на нова структура? Как ще бъдат преразпределени функциите между множеството институции? Създаването на нова структура и евентуалното й стратиране на дейността би могло да стане най-рано към края на годината. Предвид обаче липсата на каквато и да е яснота относно структура, състав, функции и необходимост от финансов ресурс, твърде вероятно е стартирането да започне от януари 2015 г.
А може би причината, както винаги, е - осигуряване на работа за няколко „ценни партийни функционери“, извадени от „нафталина“….?!
А по отношение на обществените поръчки - видно е, че единственото, което се предвижда е изготвянето на анализ от БОРКОР в края на годината. Никакви реални и конкретни мерки.
4. Електронното правосъдие се отлага. Това е изводът от представената за обществено обсъждане през месец март 2014 г. Секторната стратегия за електронно правосъдие 2014-2020, а подготовката на промени в Закона за съдебната власт, свързани с електронното правосъдие, ще започне юни 2014 г.
По отношение на електронното управление никакъв напредък, а за електронното правосъдие единствено е проведено обществено обсъждане на секторната стратегия, няма нито внесен ЗИД на ЗСВ, нито политическа воля за това. Електронното правосъдие ще осигури така желаната и необходима прозрачност при работата на съдебната власт, в това число случайното разпределение на делата, общите деловодни системи, достъпните услуги за самите граждани, а дори и възможността да се внасят електронни жалби в съда. Не се ли предприемат незабавно действия 60 млн. евро по ОПДУ за дигитализацията на съдебната власт, ще бъдат безвъзвратно загубени. Закъснението вече е налице!
5. Законодателни промени за ефективното изпълнение на съдебните решения, като например – укриването с цел избягване изпълнението на присъда лишаване от свобода или неизпълнението на финансови наказания, наложени по съдебен ред не бяха инициирани, а отложени за септември 2014 г.
6. За решаване на проблема с неравномерната натовареност между съдилищата и магистратите през юни 2014 г. ще бъде представен анализ на социално-икономическите фактори, оказващи влияние върху честотата и типа дела, завеждани в българските съдилища. Анализът все още не е представен.
Само своевременно изготвен и с необходимото качество анализ ще способства ВСС да предприеме конкретни мерки за решаване на проблема с неравномерната натовареност между съдилищата и магистратите по обективен начин.
ІІ. Обещаната „горещо” през септември 2013 г. т. нар. „радикална” промяна на участието на гражданите в съдебния процес чрез промяна на института на съдебните заседатели, обещана, не се състоя. Проблемите се задълбочиха, а действия и мерки за разрешаването им не последваха.
III. Обещано бе и изработване на единни държавни критерии при дипломирането на студентите по право и промяна в провеждането на държавния теоретико-практически изпит за правоспособност с оценяване по шестобалната система, но не и срок за изпълнение. А предприемането на спешни и адекватни действия е наложително с оглед очевидната девалвацията и залиняващата престижност на юридическото образование и свързаните с него професии, а оттам и за бъдещото на българското правосъдие.
IV. Започналата по време на правителството на ГЕРБ реформата в областта на детското правосъдие бе спряна, очакваните резултати от предвидените дейности и ангажименти в Пътната карта за изпълнението на Концепцията за държавната политика в областта на правосъдието на детето 2013-2020 г. не се постигнаха.
Това бе година на неизпълнени обещания, на неизпълнени срокове, на отлагани реформи и на липса на политическа воля за действия!