Избрани Новини
С 10% са намалели жалбите в КЗП през миналата година
19-02-2020, 11:07
Снимка:КЗП
Автор:blagoevgrad.utre.bg
Още по Темата:Как ще процедира КЗП с новите си правомощия при борбата с нелоялни онлайн търговци?
Димитър Маргаритов: Доверието на гражданите към КЗП се затвърждава
Около 35 000 проверки е извършила Комисията за защита на потребителите
Около 35 000 проверки е извършила Комисията за защита на потребителите (КЗП) през миналата година, съобщи председателят Димитър Маргаритов в интервю за Novini.bg. Те са както по жалби и сигнали от граждани, така и във връзка с планирани тематични кампании на институцията. За установените нарушения са съставени над 2000 акта и още толкова наказателни постановления със санкции.
„Наблюдава се спад на нарушенията. Ако допреди 1-2 години те бяха около 10% от всички извършени проверки, сега са около 6-7%“, посочи той. „Това показва, че ефектът от контрола и от превенцията дава първите си резултати“, коментира той.
Маргаритов обърна внимание, че за първи път от много време насам през миналата година се наблюдава спад в броя на жалбите. Той е с около 10% спрямо предходния период. „Очаквах тази тенденция и си я обяснявам с това, че – може да звучи парадоксално, но – от една страна имаме активността на потребителите, от друга – подобряването на основните параметри на пазара“, каза председателят на КЗП.
Не се наблюдава динамика по отношение на секторите, в които са оплакванията. Все още те са най-много в сферата на телекомуникациите, макар с времето да са намалели от 50% на 30% от всички постъпващи в КЗП жалби.
Макар и малко, увеличение на жалбите бележи единствено секторът онлайн търговия. „Според мен, това се дължи на факта, че там процесът е много динамичен. Ежегодно се увеличават с една трета и пазаруващите в интернет потребители, и отварящите електронни магазини търговци“, отбеляза председателят на КЗП. Той изрази мнение, че законодателството е на необходимото ниво, непрекъснато търпи промени с идеята „плътно да следва живия живот и да урежда максимално бързо всички възможни хипотези“. Според него е добре да се помисли какво би могло да се направи по отношение на динамично развиващата се търговия в социалните мрежи и маркетплейс платформите.
„Една от по-специфичните ни функции е да затваряме некатегоризирани туристически обекти. През миналата година това е станало в малко над 100 случая, макар в около 20 от тях впоследствие заповедта да е била отменена, тъй като те междувременно са били категоризирани“, обяви Маргаритов. За това, както и за останалите констатирани нарушения основно при места за настаняване и заведения за хранене и развлечения са съставени над 700 акта.