КЗП: Хората са пазарували по-активно на предварителния Черен петък

Купували са дрехи и обувки, битова електроника, козметика и парфюмерия, детски играчки

Около 40 сигнала са постъпили в Комисията за защита на потребителите във връзка с покупки от кампанията Черен петък, обяви председателят Димитър Маргаритов в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
По-голямата част от оплакванията – близо 30, са подадени в периода 22-28 ноември, тъй като много от търговците тази година изтеглиха и анонсираха кампанията си по-рано. Едва 7 са жалбите на същинския Черен петък – 29 ноември, и в последвалите ги събота и неделя. „Това е индикация, че по-активно са пазарували хората на 22 ноември и в дните след това. Така, че – изтеглена кампания, но и добре ориентирани потребители, които са избързали да се възползват от направените анонси за намаления“, коментира Маргаритов.
„Едно от най-честите оплаквания е свързано с това, че хората са се почувствали излъгани от фалшивия процент намаление. Доста от тях показват една завидна грамотност, тъй като са наблюдавали динамиката в цената на определени стоки, които са набелязали, че ще си купят. Когато идва моментът да се получи реалното намаление, виждат нещо различно. Или процентът не отговаря като стойност на това, което се получава накрая, или че цените на тези стоки няколко дни преди кампанията се завишават и се прави мнимо намаление“, обясни председателят на КЗП.  
Други сигнали са свързани с неправомерни опити на търговци да ограничат правата на клиентите си във връзка с гаранционната отговорност на стоките, правото на отказ от онлайн покупка в 14-дневен срок и пр. Според Маргаритов подобни опити за заобикаляне на нормативната уредба не могат да се опрат на здрава логика, тъй като предлаганите стоки не са с по-различни характеристики, а става дума за икономически модели, за ценообразуване в рамките на свободен пазар и всички записани в закона права и задължения остават валидни.
Председателят на КЗП посочи и кои са били най-предпочитаните стоки през кампанията: „В рамките на кампанията се купуват предимно дрехи и обувки, битова електроника, козметика и парфюмерия, както и детски играчки“.
На финала на разговора той прогнозира, че продажбите в кампанията за Коледа и Нова година ще надминат тези по време на вече отмиващия Черния петък. „Все по-популярен е Черният петък, но българският потребител обича, когато наближат Коледните и Новогодишните празници, почти в последния момент да отиде за подаръци, да осигури всичко необходимо за празничната трапеза, Така, че очаквам много сериозно оживление от средата на месеца нататък“, каза той. И призова хората по-рано да се ориентират относно покупките, за да имат повече време за своя избор, а търговците да бъдат коректни и да организират грижливо своята логистиката, за да могат реално да продадат и доставят това, което предлагат за продажба. 



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов