До 20 юли 34 литографии на Реноар ще са в Русeнската галерия

Мисия

03-07-2016, 14:49

Снимка:

Пресцентър РХГ

Автор:

Русе утре

Всичко от Автора

Още по Темата:

Спортната история на Русе представя Държавният архив

„Парцалени картини“ на Жужа Керестеш показва Унгарският институт за първи път у нас

Изложбата представя 34 литографии на Пиер-Огюст Реноар от частната колекция на н Томас Емерлинг.

РЕНОАР

Пиер-Огюст Реноар е френски художник импресионист, чието око за красотата го прави един от най-популярните представители на течението. Той е най-известен с картините си, отразяващи безгрижието на оживената парижка съвременност през последните три десетилетия на ХIХ век. Въпреки, че е известен като колорист с набито око за улавяне на движението на светлината и сянката, в средата на кариерата си, Реноар започва да изследва ренесансовата живопис, което го подтиква да обедини линията и композицията в зрелите му творби и да създаде някои от най-непреходните платна на епохата. Работейки заедно с Клод Моне, Реноар оказва съществено влияние за развитието на импресионистичния стил в края на 1860 г., като това, което ярко го отличава е силното присъствие на човешкия елемент в творбите му. Брилянтният му поглед едновременно към интимния уют и модата на деня;  към образите на доволни семейства и добре облечени парижани, търсещи удоволствия, създава мост между по-експерименталните цели на импресионизма и модерната, принадлежаща към средната класа публика. Реноар е първият импресионист, който възприема потенциалните ограничения на едно изкуство, основано предимно на оптическо усещане и светлинни ефекти. Въпреки, че неговите открития в тази област винаги ще останат неразделна част от неговото творчество, той препотвърдждава необходимостта от композицията и подчертаване на структурата в модерната живопис, изграждайки в зрелите си творби един характерен, монументален стил, признание на силните страни на високото Ренесансово изкуство. Творчеството на Реноар става незаменимо за основните френски направления във високия модернизъм: фовизма и кубизма. Подобно на Реноар, основателите на тези стилове се фокусират върху въпросите за цвят, състав и дълбочина, а не върху бързото скициране на отделните моменти. Неговите сдържани, ярки картини, създават жизненоважен мост между по-ранните колористи като Рафаел, Рубенс, Вато и Дьолакроа и гигантите на двадесети век - Матис и Пикасо. Реноар открива, че литографската техника предлага възможността да разпространява творбите си сред зараждащата се средна класа в Париж по това време. Литографията, както и създаването на графики с помощта на камък, се превръщат в мода от времето на Тулуз-Лотрек. Реноар е достатъчно модерна  личност, за да следва тази тенденция, осъзнавайки обаче, че импресионизмът и литографията са напълно противоположни. Ето защо, той създава общо само 34 литографии. В тази изложба е показано пълното му литографско творчество.

ТОМАС ЕМЕРЛИНГ

Роден през 1963 г. в Нюрнберг, живеещ понастоящем в Нюрнберг, Германия и Клуж-Напока, Румъния. До преди няколко години, Томас Емерлинг търгува с храни и напитки. След като навършва 50 години, той решава да спре тези дейности и да се концентрира само върху неговата голяма страст и любов: изкуството и върху собствената си колекция. Той създава огромна сбирка от творби на Албрехт Дюрер, Ханс Холбайн Младия, Рембранд ван Рейн, Винсент ван Гог, Анри Матис, Анри Тулуз-Лотрек, Пабло Пикасо, Марк Шагал, Салвадор Дали, Хуан Миро, Жорж Брак, Ото Дикс и др. Имената на тези художници с голям резонанс в историята на изкуството, сега са част от неговия "мобилен музей на изкуството". Той създава и развива идеята за динамичен музей, който "пътува" - в Полша, Германия, Холандия, Люксембург, Унгария, Румъния, Австрия и в много други страни. Днес Томас Eмерлинг представя част от своята колекция и пред българската публика.

 

 

„Парцалени картини” Жужа Керестеш.

Организатори: Унгарски културен институт, ХГ – Русе

Жужа Керестеш е керамик, скулптор и художник на творби от текстил. „През целия си живот, в много области на изкуството и самата родила се творба, съм търсила взаимното влияние на материалите, техниката и живеещата в тях душа – както и самата себе си. В основата на всичко е рисуването.” Художничката рисува и проектира коприна, плете лико, изработва инкрустации от дърво, а като керамик изработва декори, скулптури, маски за театри и други обществени сгради. Парцалените картини се раждат от цветните текстилни изрезки, останали от изготвени вече декори, които се раждат за нов живот върху черно-белите графики с молив и туш, превъплъщаващи лични преживявания на различни места у дома и в чужбина.

От 1995 г., когато започва да изработва парцалените си картини, Жужа Керестеш има повече от 100 самостоятелни и групови изложби, с които е печелила и много награди. Гостува в чужбина: Австрия, Кипър, Черна гора, Люксембург, Румъния, Словакия, но в България е за първи път.

 

Постоянни експозиции: „Българско изкуство – първата половина на 20 век“, „Основателите на галерията“, „Иконата – преди и сега“.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов