Избрани Новини
Мина обществено обсъждане на проекта за градска железница
16-06-2016, 14:48
Снимка:Пресцентър Областна управа
Автор:Русе утре
Още по Темата:Стойността възлиза на 44 940 лева
Вчера, 15.06.2016г., в Пленарна зала се проведе обществено обсъждане на проект на Прединвестиционно проучване (ПИП) „Подобряване на транспортната достъпност чрез изграждане на градска железница, свързваща централна градска част с района на бившия комбинат за тежко машиностроене, ИПЗ и ЗПЗ, Безмитна зона и Индустриален парк-гр. Русе, гр. Мартен и други населени места”. Проектът беше презентиран от инж. Валери Матеев, представител на фирмата изпълнител „Гео – Чонов” ООД Русе. На общественото обсъждане присъстваха Областният управител г-н Стефко Бурджиев и неговите заместници Валентин Колев и Станимир Станчев, главният архитект на Община Русе г-жа Живка Бучуковска, служители на Областна администрация – Русе и граждани. Фирмата изпълнител на Предивестиционното проучване - „Гео Чонов” е избрана чрез Обществена поръчка, обявена през м.ноември 2015 г. с възложител Областният управител. Стойността на проекта е 44 940 лв. с ДДС. Източник на финансиране е републиканският бюджет. Публичната покана за възлагане на обществената поръчка, както и договорът с фирмата изпълнител са публикувани на интернет страницата на Областна администрация – Русе. Проектът на ПИП е съгласуван с Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) и Общински експертен съвет по устройство на територията към община Русе. Въпроси към изпълнителя на прединвестиционното проучване зададоха арх. Мария Костадинова, представител на камарата на архитектите в България, регионална колегия Русе, Димитър Недялков, изпълнителен директор на Свободна зона – Русе, инж. Георги Манев, представителите на Сдружение „Бъдеще за Русе” Мариян Димитров и Бойко Никифоров и журналисти. Интересът на присъстващите беше основно към начина на избор на спирките по маршрута на градската железница, техните параметри и необходимостта от обезопасяване на трасето; начина на финансиране на техническия проект, реалистичните сроковете за неговото изпълнение и др. От презентацията на фирмата изпълнител и отговорите на Областния управител стана ясно, че финансов разчет за капиталовите разходи за реализиране на проекта е направен за изграждане на трасето КТМ – Мартен с маршрут: Русе пътническа – Русе разпределителна – Русе север – КТМ – Мартен – обща дължина 16.434 км; трасето Русе – Индустриален парк с маршрут Русе разпределителна – Русе изток с обща дължина 3.154 км. и трасето Русе околовръстна с маршрут Русе запад – Пристанище Русе – Рига – Музей на транспорта – Русе разпределителна с обща дължина 5.9 км. Изчислено е, че вероятната възвращаемост на средствата ще бъде в размер на около 11.02%, като се обмислят различни форми за финансиране на техническия проект в това число Публично частно партньорство, финансиране по различни програми и грантови схеми и др. Не бе отхвърлен и вариантът, предложен по време на Общественото обсъждане за създаване на Акционерно дружество.
При заложените инвестиционни и времеви параметри, проекта може да бъде реализиран със съществено участие на грантово финансиране, както и банково финансиране с хоризонт не по-малък от 10 години.
Източници за необходимите инвестиции са следните:
• Собствено участие - 5 509 396,80 лв. (20%)
• Безвъзмездно финансиране - 13 190 992,00 лв. (50%)
• Банково финансиране - 7 914 595,20 лв. (30%)
• Общо: 26 614 984 лв.
По отношение на обезопасяването на трасето на градската железница, инж. Матеев обясни, че по време на представянето на проекта за прединвестиционно проучване пред НКЖИ е направена препоръка, да се заложи в работния проект поставянето на шумозащитни съоръжения, които в същото време ще имат и предпазна функция.
От страна на Община Русе, арх. Бучуковска заяви категорична подкрепа за реализацията на проекта.
За всички граждани, които не успяха да присъстват на Общественото обсъждане, презентацията на проект на Прединвестиционно проучване (ПИП) „Подобряване на транспортната достъпност чрез изграждане на градска железница, свързваща централна градска част с района на бившия комбинат за тежко машиностроене, ИПЗ и ЗПЗ, Безмитна зона и Индустриален парк-гр. Русе, гр. Мартен и други населени места”, ще бъда публикуван на сайта на Областна администрация – Русе.