Стадион "Варна" - гвоздеят на днешната сесия, Марин Митев в залата

Линиите на градския транспорт ще бъдат ябълката на раздора в Общинския съвет днес

Няколко сериозни решения, които ще предизвикат бурни дебати, предстои да бъдат взети на днешното 40-то заседание на Общинския съвет на Варна. Гвоздеят на сесията обаче ще бъде решението за сделката за стадион "Варна". Драмите се очаква да започнат още в началото на сесията, за когато е насрочен протест срещу продажбата на 17 декара от прилежащите терени на стадиона. На комисия съветниците вече одобриха продажбата им, благодарение, на която трябва да стартира грубия строеж на съоръжението. Изпълнителният директор на "Спортен комплекс Варна" АД Марин Митев Марин Митев вече е зала "Пленарна", където вероятно ще вземе думата, за да аргументира сделката. 

Не по-малко дебати се очакват и в точката за "Градски транспорт". Въпреки, че на комисия не събра одобрение, се очаква днес отново да бъде внесено искането за кредит от 5 млн. лв. на "Градски транспорт". Ще бъде разгледано и предложението да бъдат взети 6 линии от частния превозвач "Транстриумф", които да бъдат дадени за обслужване на общинската фирма. 

Днес съветниците ще обсъждат и безпрецедентен за Варна брой решения, касаещи реализацията на европроекти. В 6 точки ще се дебатира финансиране и съфинансиране на европейски проекти.

Очаква се и приемането на ПУП на кв. "Чайка", както и поредните смени в бордовете на общинските фирми. 

9:30 42-ма общински съветници се регистрираха за участие в днешното пленарно заседание. Затова в залата започна обсъждането на дневния ред. Постъпи предложение точката, в която ще се обсъжда продажбата на част от парцел от 17 дка до Стадион "Варна", да бъде изтеглена в началото на дневния ред, тъй като в залата има много хора, дошли специално заради нея. Тук са фенове на Черно море, треньорът на отбора и всички наставници на детско-юношеската школа, защитници на Морската градина, противници на проекта Алея Първа.... Тук е и изпълнителният директор на "Спортен комплекс Варна" АД Марин Митев.

9:45 Изненадващо в дневния ред влезе (за близо 10-ти път) предложението за преименуване на местностите край Варна, носещи турски имена. То отново беше внесено от Костадин Костадинов. 

10:00 Започнаха питанията към кмета на града. Очевидно поласкани от пълната зала съветници от различни политически сили изтупаха от праха вечни питания и се подредиха на микрофона за изява. Николай Джагаров отново попита кога ще има нова сграда за Библиотеката и кой прави ремонта на главната улица, Ивайло Бояджиев пък поиска от кмета да падне ограничението от 60 км/час за пътя към Златни пясъци.

10:27 Кметът Иван Портних ще отговори писмено на въпросите, които получи днес от общински съветници и граждани. "Ще се възползвам от правото си да отговоря писмено, заради тежките решения, които предстоят на тази сесия. Призовавам всички към конструктивни решения, особено по отношение на предложенията, свързани с градския транспорт - ще напомня, че проектът за модернизацията му приключва, и ние трябва да сме особено ефективни, защото става дума за европейски средства - над 100 млн. лева. Затова нека не изпадаме в субективни съждения по темата. Ще бъда готов да отговоря на всички въпроси по тази тема, когато дойде ред за дебат по темата", каза кметът.

10:35 Решението за сделката с парцела до стадион "Варна" мина без нито едно изказване - било то от страна на общински съветници или присъстващите в залата протестиращи граждани. Предложението беше прието за по-малко от 2 минути и зала "Пленарна" се изпразни.

Единствено Николай Цветков започна да събира стотинки за строителството на стадиона, за да не се налага продажбата на терени. Според него въпросните парцели били частни, за което той имал документи. Защо частните собственици не са си потърсили досега правата и земята, активистът не можа да отговори.

На практика решението, гласувано от Общинския съвет, няма правна стойност за сделката - тя можеше да се случи и без благословията на местния парламент, тъй като според устава на "Спортен комплекс Варна" АД за продажбата е нужно решение на Съвета на директорите. Гласуването в зала "Пленарна" днес беше важно заради допълнителното условие, което приеха съветниците - че парите от сделката могат да бъдат използвани единствено за строителство на нов стадион. Сделката по никакъв начин не променя дела на Общината в АД-то, която продължава да има блокираща квота от 35%.

11:30 Първият дебат за днес предизвика предложението, косвено свързано с възстановяването на видеонаблюдението във Варна. Предложението е за проучване на възможностите и целесъобразността Община Варна да закупи дялове от капитала на "Варна Ефкон" ООД, собственост на Ефкон АГ Австрия. Става дума за сумата, която общината и държавата дължат на австрийската фирма "Ефкон" АГ за изграждане на видеонаблюдението в града.

Съветници поискаха предложението да отпадна и темата отново да бъде отложена. С мотив, че пари за покупката не са предвидени в бюджета. Отлагането не беше прието и съветниците преминаха към избор на представители за групата, която ще води преговорите с австрийците. Само 5 % от всички над 200 камери за улично видеонаблюдение във Варна работят в момента. 

В момента варненският биг брадър е собственост на смесеното дружество "Варна Ефкон" ООД от което община Варна има дял от 48%, а "Ефкон АГ"- австрийската фирма, доставила и изградила системата - 52%. 

На въпросното австрийско дружество общинската "Ефкон" ЕООД от години дължи над 4,7 млн. лв. До огромните задължения се стигна след като за системата трябваше да плати МВР, но това така и не се случи и харчът остана за сметка на община Варна. 

Преценила, че едва ли ще успее да си вземе парите в крайна сметка австрийската "Ефкон АГ" е решила да продаде вземанията си и своите дялове на община Варна. 

Дружеството може да стане 100% общинско, ако бъдат изкупени дяловете на австрийците. След преговори австрийската компания е готова да предаде собствеността срещу 1,6 млн. лв., които могат да бъдат отпуснати от републиканския бюджет, обясни пред колегите си днес Владимир Тонев, който е представител на Общината в ООД-то.

12:30 След приключването на всички точки от "Собственост и стопанство" дойде ред и за другата инфарктна тема на днешната сесия - преди седмица общинските съветници от ресорната комисия отказаха да одобрят предложението "Градски транспорт" ЕАД да изтегли креди от 5 млн. лева. Против тогава бяха представителите на БСП и на ДСБ. Кредитът е за покриване на стари задължения, в това число и към НАП. В икономическата обосновка за тегленето му пък се посочва, че през периода, в който ще се връща дългът, общинското дружество вече ще е единствен оператор в системата на обществения градски транспорт и ще получава своите приходи на километър.

Костадин Костадинов поиска точката да отпадне, а Аврам Тодоров заяви, че БСП няма да покрепи искането за съмнителен кредит и поиска ново ръководство на дружеството. 

"Всичко по кредита е ясно и предоставено като сметки до стотинка. Няма нищо съмнително в него. А той ще покрие вече изискуеми задължения", припомни Тодор Балабанов. "Групата на СДС-ДА ще подкрепи искането за кредита. Не мисля, че кредитът е проблем. Ясно е, че може да бъде плащан - заради въвеждането на разплащането на километър между общината и дружеството", обяви Янко Станев. "Нашият град" също ще е "за" - нормално е да се тегли кредит, сега кредити са при изгодни условия, всеки бизнес тегли кредит, каза Владимир Тонев, след което дебатите бяха прекратени. Предложението за кредита бе прието, след което съветниците излязоха в обедна почивка. 



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов