Избрани Новини
Решенията на ДКЕВР - незаконни
11-06-2014, 17:59
Автор:Христина Рибарска
Още по Темата:Вотът на недоверие към правителството на Орешарски ще бъде гласуван в петък
Тежък разговор между Орешарски и Местан
Оставането на Станишев е пътят към ада
ДКЕВР се използва като инструмент за лъскане на имиджа на БСП
Трябва да си луд човек да кажеш избори – в края на юли
Кабинетът продължава да демонстрира арогантност и безпардонност (обновен)
Разследват председателя за конфликт на интереси
Всички решения на сегашната Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) могат да се окажат правно нестабилни, пише Клуб Z.
Това ще се случи, ако Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси открие, че председателят на ведомството Боян Боев се намира в конфликт на интереси. Срещу него в вече е входиран сигнал, придружен със солидна папка документи, че работи в условията на няколко нарушения на закона.
В случай че разследването на антикорупционното ведомство срещу Боев потвърди фактите, в енергетиката ще настъпи истински хаос, тъй като ще съдебно ще могат да бъдат атакувани всички актове на регулатора, свързани с цени и лицензии.
Според документите в сигнала срещу председателя на ДКЕВР той е сменил Анжела Тонева от шефското място на 13 декември миналата година. В същото време справка с Търговския регистър при Агенцията по вписванията показва, че Боев е заличен като член на Съвета на директорите и като изпълнителен директор на "Българския енергиен холдинг" (БЕХ) чак на 19 декември. Всъщност решението на икономическия министър Драгомир Стойнев за освобождаването на Боев е от ръководството на държавното предприятие е с дата 13 декември, но в него изрично е посочено, че влиза в сила от датата на вписване в регистъра - факт,който е настъпил 6 дни по-късно.
В този период Боев хем е подписвал решения на ДКЕВР, хем не е бил освободен от БЕХ. Това попада под ударите на чл. 9 от Закона за предотвратяванеи установяване на конфликт на интереси (ЗПУКИ), който не разрешава на лица, заемащи публична длъжност да издават удостоверения, разрешения, лицензии или да осъществяват контрол по тези дейности в интерес на дружества, в които те са членове на органа на управление.
Всъщност проблемът е много по-сериозен от въпросните 6 дни, в които Боев реално не е бил освободен от ръководството на енергийния холдинг, но е подписвал документи като председател на ДКЕВР.
ЗПУКИ казва, че всички изброени по-горе дейности не могат да бъдат да бъдат изпълнявани преди да са минали 12 месеца от освобождаването му от поста в управлението, както и че лице, заемащо публична длъжност, няма право да участва в подготовката, обсъждането, приемането издаването на актове, да изпълнява контролни и разследващи функции в частен интерес.
Според чл.10 от същия закон лице заемащо публична длъжност няма право да извършва консултантска дейност по отношение на лица, които са заинтересовани от актовете му.
БЕХ, чийто шеф е бил Боев, е държавен холдинг, в който влизат НЕК, Електроенергийния системен оператор и "Булгаргаз" - компании от най-важните регулирани сектори от ДКЕВР. Според ЗПУКИ това са свързани лица, с които лицето, заемащо публична длъжност се намира в икономически зависимости, които пораждат съмнения в неговата безпристрастност и обективност.
Според сигнала до Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси всички решения на ДКЕВР, които са взети или бъдат взети до 19 декември 2014 г. когато се навършва една година от освобождаването на Боев от БЕХ, ще бъдат правно нестабилни и могат да бъдат съдебно атакувани като взети в условията на действащ конфликт на интереси.
Управлението на Боян Боев в ДКЕВР ще се запомни с безпрецедентната атака на държавния регулатор срещу доставчиците на ток ЕВН, ЧЕЗ и "Енерго-Про". Срещу тези компании започнаха процедури по отнемане на лицензите, а ревизии откриха хиляди нарушения в ЕРП-тата, които сега чакат наказателни постановления за милиони леваве. Решенията на ДКЕВР накараха еврокомисаря по енергетиката Гюнтер Йотингер да обяви, че в България няма независим регулатор и да заплаши София с наказателна процедура заради отношението към частните инвеститори.