Избрани Новини
Кредитори взимат мотрисите на БДЖ
Влаковете няма да спрат, увериха от ръководството на БДЖ
БДЖ е на път да загуби най-новите си дизелови мотриси и хиляди товарни вагони. Заради дългове от милиони, кредиторите на държавните железници ще искат разпродажба на дружеството, съобщи Нова телевизия. Влаковете няма да спрат, увериха от ръководството на БДЖ. Така че дори и да се стигне до разпродаване на активите на дружеството – държавните железници вече имат план Б, за да не се стигне до спирането на превозите на пътници и товари. След дълга битка на кредиторите да си върнат заема в срок и дори запориране на сметките на БДЖ – идва план Б – а именно - предстои решение – дали да се продадат част от активите на железниците.
Над 600 милиона дълг към кредитори и нито една вноска към тях от БДЖ през последните години поставят под въпрос хиляди товарни и най-новите пътнически вагони на железниците. „Просрочията са в размер на 150 млн. лв., натрупани в предишните години”, обяснява Християн Кръстев – изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ”.
„3400 товарни вагона, които са залог по заема. Тези вагони в момента застояват, ние не работим с тях, плащаме за тях за охрана и за паркинг на НКЖИ – затова ще трябва да плащат тези разходи, ако ги вземат”, твърди изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ” Християн Кръстев.
Засега от БДЖ не виждат проблем в продажбата на товарните вагони, по-сериозен изглежда въпросът с вагоните за превоз на пътници. Държавните железници могат да се разделят и със сравнително новите си дизелови мотриси като тази, които возят далеч по-икономично и далеч по-екологично пътниците си.
„Ние ще излезем от ситуация – ще пуснем вагони и локомотиви, няма да спрем дейността, няма да спрем влаковете”, убеден е Християн Кръстев. На План Б на кредиторите – БДЖ отговарят със свой план Б. И все пак дори кредиторите да сложат на тезгяха вагоните на БДЖ, до продажба може и да не се стигне, заради изхода от преговорите по заема. Към подобна крачка кредиторите тръгнаха още през 2011-та, но до край не се стигна.
Единственият изход от тежката финансова ситуация за БДЖ е предоговаряне на заема, така че да бъде разсрочен за 10 години. Кредиторите обаче настояват за гаранция от държавата, което на този етап не може да се случи.