Избрани Новини
Натискът върху журналисти у нас - с размерите на епидемия
Ситуацията отрежда на България катастрофалната стотна позиция в света по свобода на медиите
Неправомерният икономически и политически натиск върху журналистите е придобил размерите на епидемия, а търговията с влияние се е превърнала в основен бизнес за много медии. Това показват проучванията на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) - България.
Тези наблюдения се потвърждават и от годишната класация на "Репортери без граници", която доказва, че усещането на журналистите е за все по-намаляваща свобода на словото в България. Тази ситуация отрежда катастрофалната стотна позиция в света, която е недопустима за страна-членка на ЕС. Вероятно положението би могло да бъде подобрено, но за целта са необходими спешни действия от всички засегнати страни, смятат от АЕЖ. Ето и становището на Асоциацията на европейските журналисти - България за медийната среда в страната.
Разследване на търговия с влияние
АЕЖ настоява държавните институции да поемат своята част от отговорността за прекратяване на тези тенденции. След безпрецедентните самопризнания от тази седмица на депутата Делян Пеевски, че притежава медии и че те са били използвани за т.нар. "чадър" над определени лица, главният прокурор е длъжен да поиска имунитета както на самия Пеевски, така и на другия замесен в скандала депутат - Цветан Цветанов. Трябва да бъде проведено разследване на данните, че чрез въпросните медии е извършвано корупционното престъпление търговия с влияние. Необходимо е да се изясни в замяна на какво е осигуряван този “медиен чадър”, дали има данни за взимане на подкуп или за изнудване и шантаж. С оглед на факта, че името на главният прокурор също бе замесено в скандала между двамата, е нужно да се гарантира, че Сотир Цацаров не би имал влияние върху самото разследване и че то ще се извърши по максимално прозрачен за обществото начин.
Възстановяване на саморегулацията
Безспорен принос за влошаването на медийната среда в България има и липсата на ефективна саморегулация. Съществуващият модел се нуждае от надграждане, но той трябва да започне да действа отново, а не да бъде заменен от нов кодекс, за който съществуват основателни съмнения, че е създаден с цел приватизиране на саморегулацията. Едва ли може да се разчита, че наскоро приетият “Професионално-етичен кодекс на българските медии”, изготвен от Българския медиен съюз, може да бъде морален коректив, като се има предвид, че ядрото на тази организация са точно медиите, за които техният собственик признава, че са използвани за "чадър".
Регулация със закон - но не сега в този парламент
Вън от съмнение е, че трябва да се подобри и регулацията в областта на медиите. За приемане на ново законодателство в тази област обаче е необходимо парламентът да се ползва с висока степен на обществено доверие, в противен случай ще остане подозрение за опит за политически контрол върху медиите. За съжаление, настоящият парламент не отговаря на това условие и по тази причина не е препоръчително да се поставя на дневен ред разглеждането на закон за печата или за медиите, като цяло.
Биха могли обаче да бъдат направени някои законодателни промени, свързани с регламентирането на политическата реклама, за да се избегнат случаи на узурпиране на ефир за политически цели, какъвто видяхме съвсем наскоро. Разумно би било и да се приемат по-ясни правила за осветляване на собствеността на медиите. Ясно е, че Министерството на културата не се справя със задачата да следи за достоверността на данните, които печатните издания подават към регистъра на собствеността.
Вътрешен интегритет на професионалните журналисти и колегията
Съществена част от отговорността за медийната среда се пада на самите журналисти. Бихме искали да призовем колегите да бъдат максимално честни със себе си и с обществото. Рано или късно, онези, които злоупотребяват с позицията си на журналисти, преследвайки други цели, биват разобличавани.
Апел към потребителите и рекламодателите
Не на последно място, подобряването на медийната среда зависи от потребителите и рекламодателите. Ако рекламирате в медии, добили печалната слава на съмнителни пропагандатори, на търговци на влияние или просто на подлоги, това в даден момент ще се отрази негативно върху вашия бизнес. Уважаеми потребители, не позволявайте да ви лъжат, бъдете критични към всичко, което ви се поднася. В началото на годината бяхме свидетели на фрапантен случай, при който медии нарочиха абсолютно невинен човек за убиец. Бойкотирайте подобни издания – не ги четете, не ги гледайте, не рекламирайте в тях!