Избрани Новини
Facebook на десет – историята на един социален феномен
„Това беше едно невероятно пътешествие за мен лично и за всички в компанията“, споделя основателят Марк Зукърбърг
Съвсем малко интернет компании са имали толкова дълбоко влияние през последните години в живота ни, каквото има Facebook, пише investor.bg по повод 10-ата годишнина на Фейсбук.. Малцина са били и са толкова успешни, но и противоречиви. Приблизително всеки втори интернет потребител в свята споделя в социалната мрежа опита и преживяванията си с приятелите си. Но основателят Марк Зукърбърг има още по-амбициозни планове, припомня в свой анализ DPA.
През 2004 г. американците избраха Джордж У. Буш за втори път за президент. Палестинският лидер Ясер Арафат умира. Очертаващият се гигант в търсенето Google става публична компания. И един млад мъж на име Марк Зукърбърг разработва заедно с приятели в общежитието си един сайт, с който неговите състуденти от американския елитен университет Харвард могат да се свързват един с друг. От това бързо се превръща световна мрежа. А днес Facebook празнува десетия си рожден ден.
„Това беше едно невероятно пътешествие за мен лично и за всички в компанията", каза Зукърбърг наскоро по време на представянето на финансовите резултати за изминалата година. 1,23 млрд. потребители, 757 милиона от тях всеки ден, 7,9 млрд. долара приходи от реклама и онлайн игри и 1,5 млрд. долара печалба
Facebook отдавна засенчи интернет стожерите Yahoo и AOL. Всичко това обаче не бе планирано, както заяви и самият основател преди дни по време на една конференция.
След като първата версия на theFacebook за неговите колеги от Харвард е била завършена, той заявил на приятелите си: „Добре, това е чудесно, сега има този инструмент, и тази общност в нашия университет. Няма съмнение, че един ден някой ще изгради нещо такова за света. И въобще не ми хрумна, че ние може да бъдем тези хора".
С тази задача досега са се пробвали вече няколко интернет компании. Няколко месеца преди Facebook в САЩ се появи MySpace и бързо се превърна в най-голямото онлайн място за срещи на младите хора. В Германия StudiVZ (с вграден код от Facebook) също опита пробив. Но Facebook започна да се разпространява все повече в елитните американски университети и в крайна сметка надмина всички конкуренти.
В световен мащаб дори и огромният Google не успява да направи нещо срещу победния поход на Facebook със своята мрежа Google+. През 2012 г. Facebook надмина границата от 1 млрд. потребители. И продължава да расте.
И въпреки че много тийнейджъри сега предпочитат да вкарват снимки в AppSnapchat, да пишат в Twitter, да ползват WhatsApp и да правят своя блог в Tumblr, Facebook изглежда засега не е ощетен в дългосрочен план.
Само между октомври и декември миналата година социалната мрежа спечели още 39 млн. потребители. „Ако се вгледаме в големината на нашата общност, аз съм въодушевен за скоростта на ръста ни“, заяви Зукърбърг. „Хората продължават да участват при нас“.
Но на какво точно основателят на компанията базира оптимизма си? Например на броя на "Like" кликванията, или "харесванията". В нормален ден през декември е имало повече от 6 милиарда такива кликвания, спрямо 3,8 милиарда година по-рано.
При това в някои случаи мрежата трябваше да приеме някои поражения. Представеният с много фанфари Graph Search не винаги уцелва целта. Потребителският интерфейс Facebook Home за Android смартфони се провали напълно, а приложението за снимки Poke с изчезващи изображения също не потръгна.
А след това дойде и първичното публично предлагане, което се превърна първоначално в провал, защото противно на очакванията курсът не скочи от самото начало. "Ние понесохме значителни удари", каза Зукърбърг.
Неговият ентусиазъм обаче не пострада от тези препятствия. Нескромната цел на Зукърбърг гласи: „Да свържем всеки и да подобрим света". В днешно време само една трета от световното население има достъп до интернет.
„Когато хората са свързани, те имат достъп до неща като основни финансови услуги, здравна информация и образование". Какво обаче премълчава той: „Тогава хората могат също така и да влизат във Facebook“.