За рейсовете и хората*

Варненските автобуси са с 30% по-евтини от софийските, тролеите - с 16%

Късно вечерта в петък кметът на Варна Иван Портних написа на стената си във Фейсбук: "Днес получихме уверение, че в понеделник УО на ОПРР ще получи финансиране от МФ, с което ще ни бъде предоставена възможността да осъществим авансовото плащане за новите автобуси по проекта за интегриран градски транспорт. Това означава, че скоро ще ги видим във Варна". 

Бързото уреждане на плащането беше едно от условията 70-те рейса да бъдат доставени до края на ноември от полската фирма "Соларис", спечелила конкурса за обществена поръчка. По договор те трябваше да са тук между 70 и 100 дни след подписването му - или най-рано през януари. При финализирането на поръчката в края на октомври обаче представителят на фирмата обеща това да стане преди началото на декември.
Новината предизвика бурни реакции сред противниците на Проекта за интегриран градски транспорт. Сред тиражираните внушения беше "завишената" цена на новите автобуси и тролеите, които Варна ще получи чрез общ проект с Бургас, Плевен и Стара Загора по ОП "Околна среда".
"Едно превозно средство за градски транспорт в София струва - 255 102 лв., а във Варна - над 600 000 лв.", твърди публикация, старателно разпространявана в социалните мрежи.

Справка на Varnautre.bg в общинските администрации на София, Варна и Бургас показа обаче следните цифри за средните цени на автобуси и тролейбуси, които предстоят да бъдат закупени или вече са доставени в трите града.

Тролейбуси
Варна и Бургас - средна цена 900 000 лева за 1 брой
София - 1 075 706 лева за 1 брой

Общо 100 са новите тролеи, които ще получат Бургас, Плевен, Варна и Стара Загора по общ проект по ОП „Околна среда“ за прилагане на мерки за подобряване качеството на живот. С най-много превозни средства ще се сдобие Плевен - 40 броя. 30 тролея са предвидени за Варна, 22 за Бургас, а останалите за Стара Загора. Поръчката, респективно цената на новите електрически рейсове, е една за всичките 4 града. Сумата, която ще бъде похарчена за 30-те варненски тролея, е 27 млн. лева. Водещ бенефициент по проекта е община Бургас, където се провеждаха процедурите по изготвяне на проекта и избор на доставчик. Новите тролейбуси са на чешката фирма „Шкода Електрик” АД и ще пристигнат през лятото на 2014 година.
София ще получи 50 тролея по собствен проект по същата оперативна програма. Стойността им е 27,5 млн. евро или 53,8 млн. лева.

Автобуси
Варна - 471 428 лева средно за автобус (поръчката включва три различни типа автобуси - съчленени и единични, на метан и на дизел)
Бургас - 452 461 лева средно за автобус
София - по оперативна програма "Околна среда" - 628 571 лева средно за автобус
- по нова поръчка по същата програма - 576 470 лева средно за автобус

Варна и Бургас получиха финансиране за закупуване на нови автобуси по Проектите за интегриран градски транспорт към ОП "Регионално развитие". Сумата за Варна (само за автобуси) е 33 млн. лева, с които ще бъдат купени 70 автобуса. Бургас вече получи своите 67 нови рейса на стойност 30.3 млн. лева. Доставчик и за двата града е полската фирма "Соларис". Община София не е предвидила закупуване на автобуси в аналогичния проект за интегриран градски транспорт. За сметка на това тя ще усвои 79,2 млн. лева по ОП "Околна среда" за закупуване на 126 метанови рейса (първоначално обявената цена в конкурса е била дори 97,2 млн. лева). Заради неусвоени над 600 млн. по същата оперативна програма столичната община спешно подготви нов проект за закупуване на още 170 газови автобуса. Поръчката е на стойност 98 млн. лева. Доставчик по първата поръчка е германският производител MAN Truck&Bus, който предложи по-ниска цена от китайските си конкуренти. За втория проект все още не е избран изпълнител.

Целият проект "Интегриран градски транспорт" на Варна е на обща стойност 114 438 436 лв. от които 23 438 605 лв. - съфинансиране, което Общината осигури чрез Европейската банка за възстановяване и разивитие. Освен нови автобуси той включва скоростно трасе за градския транспорт от "Владиславово" до "Почивка", електронна система за таксуване на пътниците, електронна информационана система за разписанието и маршрутите на спирките, в самите автобуси и он лайн. Изграждане на крайни спирки и 3 велоалеи.

Едноименният проект на Община София е на стойност 122 482 833 лв., от които 85% са осигурени по еврофондовете. Освен новите 50 тролея, той превижда още изграждането на две трамвайни линии, оборудване на спирките на градския транспорт с информационни табла, показващи оставащите до пристигането на превозните средства минути. По проекта ще бъде изградена и система за управление на трафика на 20-те най-натоварени кръстовища, на които приоритет ще имат средствата на градския транспорт.

Всички проекти за Интегриран градски транспорт можете да видите тук

* Всяка аналогия със заглавието на романа на Джон Стайнбек "За мишките и хората" е случайна



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов