Българските зърнопроизводители излизат на световния пазар

Парите

25-07-2013, 13:08

Снимка:

БГНЕС, архив

Автор:

Burgasutre

Всичко от Автора

"БМФ Порт Бургас" изгради първия зърнен терминал за товарене на кораби с пълен капацитет

Българските зърнопроизводители вече имат достъп до световните пазари. За първи път у нас кораби от типа "Панамакс" с газене до 14 метра се товарят с пълен капацитет и това позволява българското зърно да отплава до най-далечните точки на планетата. Страната става атрактивна дестинация, а нашите производители и износители получават възможност да намерят още една ниша в международната търговия със зърно.

В момента на Терминал 2А, на 32-ро корабно място в пристанище "Бургас Изток 2" се обработва моторен кораб Navios Esperanza с дължина 225 м и с действително максимално газене 12.60 м. Той ще бъде натоварен с 62 000 т зърно, предназначено за Саудитска Арабия.

От началото на активната жътвена кампания 4 огромни зърновоза са преминали през 32-ро корабно място. Само през последните дни с моторен кораб "GO STAR" за Израел са отпътували 42 000 т зърно, а с "VIL BALTIK" за испанското пристанище Тарагона – 55 000 т. Още един кораб от типа "Панамакс" чака на рейд за обработка.

Предпочитаният начин за морски превоз на зърно е чрез корабите от типа "Панамакс". Ако се използва техния пълен капацитет, те могат наведнъж да пренесат няколко десетки хиляди тонове зърно, с което се снижава транспортния разход и товарът, без излишно оскъпяване, може да бъде насочен към големи разстояния.

Досега в българските пристанища Варна и Бургас ограниченията в газенето е било до 11 метра и корабите са се товарили максимално с 50 000 тона товари. Заради високият транспортен разход износът на българското зърно е бил ограничен само до района на Средиземноморието. В Черноморския басейн с пълен капацитет корабите са били натоварвани само в Констанца и в някои украински пристанища, като това естествено е предпочитаният вариант от търговците на зърно.

Единствените дълбоководни корабни места по българските пристанища са изградени в Бургас специално, за да обслужват товарите за „Кремиковци”. Металургичният комбинат спря да работи и те останаха неизползвани. Благодарение на гъвкавия мениджмънт и съобразителността на концесионера – "БМФ Порт Бургас", 32-ро корабно място се превърна в първия терминал за товарене на кораби от типа „Панамкс” в пълния им капацитет. Съществуващите мощности – кранове, механизация и складова база са преобразувани съобразно технологията за товарене на зърно, постигнати са споразумения с търговците, с организациите за контрола върху качеството на товаро-разтоварните дейности, терминалът е одобрен от съответните сертифициращи органи като място, подходящо за товарене на зърно.

"За нас беше важно да убедим себе си и контрагентите ни, че този модел ще работи. Тепърва предстои да направим пазарни проучвания и разчети за по-крупни инвестиции в съвременна складова база за надеждно съхраняване на зърнени култури и в техника за бързо претоварване, за да превърнем тази част от терминала в модерно съоръжение за превоз на зърно.”, казва изпълнителният директор на порта к.д.п. Жорж Дерелиев.

Дружеството възнамерява да инвестира в изграждането на модерен специализиран зърнен терминал, за да даде стимул за развитие на този отрасъл от българската икономика.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов