Данаил Папазов: БДЖ е със 180 счетоводители, И с 25 юристи, а за делата наемат външни

Най-доброто от печата

08-06-2013, 06:14

Автор:

Bulgariautre

Всичко от Автора

"Ще се опитам да намеря място за развитие на пристанище Варна"

- Г-н Папазов, морски човек на стола на министър на транспорта, това май е за първи път.

- Според колеги е за първи път. Надявам се да оправдая гордостта, която е у всички морски специалисти, че най-накрая в министерството на транспорта е влязъл техен представител.

- По-добре е да оправдаете доверието на другите, които ще приемат морски капитан за министър на транспорта - железничари, авиация, сухопътен транспорт.

- Надявам се с всички да работим добре, защото по специалност съм моряк, но отдавна работя като логистик. Смея да твърдя, че съм специалист в тази област. Работил съм с авто- и жп превози и най-много с морски транспорт.

- Откога познавате премиера Пламен Орешарски?

- Не от дълго време. Най-сериозно се запознахме около съставянето на правителството.

- Кой ви предложи да станете транспортен министър?

- Той лично.

- А кой е предложил на него вашето име?

- Ние се познаваме, явно съм се ползвал с добро име пред него и след няколко разговора, които проведохме, той ми предложи.

- Не сте кандидатура на БСП, на ДПС, на други политически сили?

- През годините съм се наслушал на какво ли не, спрягали са ме...

- Спрягаха ви, че сте от ГЕРБ...

- В прав текст - аз съм професионалист в транспорта и нищо друго.

- Да, чува се, че сте добър експерт, освен че се коментираше, че вашите политически пристрастия са се променяли.

- По-важното е какво се говори за мен като експерт. И се радвам, че и до вас е стигнала тази информация.

- Ще залее ли морето етажи в сградата на "Гурко"? Спрягат се имена на морски хора за зам.-министри.

- Не са ми необходими морски лица за зам.-министри, защото съм най-силен в тази сфера. Имам нужда от специалист в информационните технологии и съобщенията, по европрограмите, тъй като тепърва ще навлизам в тези сфери. Но знаете, че зам.-министрите се назначават от премиера.

- Но вие ги предлагате. Ще ги кажете ли?

- Не мога да ги кажа. Предвижда се да са трима - за информационните технологии, за оперативните програми и за фирмено управление и контрол на транспортните фирми.

- Направихте ли ревизия, знаете ли какво наследявате?

- Никога не съм гледал в миналото, няма да чуете да оплюя никой, който е бил преди мен, но ще кажа какво съм заварил. Първото нещо, с което се заех, е и най-тежкото - БДЖ.

- А как ще се справите с дълговете на БДЖ, ще се пътува ли по-бързо, ще има ли нови влакове?

- Не може да стане с магическа пръчка. Аз съм практичен човек. Холдингът има задължения към кредитори от 709 млн. лв. Моята идея е да спра приватизацията на товарните превози. Дори да се продадат, ще влязат само някакви 200-250 млн. лв. И всички задължения ще останат.

- А какво да се прави?

- Моето предложение е дасе разчистят задълженията към Националната компания "Железопътна инфраструктура" със замяна на дълг, който е към 100 млн. лв., срещу собственост. Да вземат някои от имотите на БДЖ и да отидат в НКЖИ. Ще трябва да се разберем и с кредиторите. Диалогът с тях е прекъснат, преговаряло се е с високомерие и те не вярват на никаква стъпка. Ще се опитам те да видят, че има желание да се стабилизират БДЖ. В момента делът на товарните превози на пазара е 78% и ще бъде глупаво да не търсят възможности.

- Вие искате да направите товарните превози...

- ...печелившо предприятие. И след като се стабилизира, да бъде приватизирано. Да го продадем, но не на тази цена, с която дори не изчистваме дълговете. Разработили сме 6 варианта за краткосрочни действия с колегите от БДЖ.

- Пътували ли сте с влак? Хората чакат с часове връзки. Скъсана е системата на железниците.

- Не съм пътувал, но знам. Има неща от кухнята, които дори не искам да ги споменавам. Смаян съм, че такова дружество няма система за управление на качеството.

- То няма електронна система за продаване на билети, не са свързани касите. И ние лъжем читателите, че от еди-кога си могат да си купуват билети по интернет, но това не става.

- След като набележим мерките, ще мога да ви кажа точните срокове.  Смайващо е за мен наследството в БДЖ.

- Казали сте, че в БДЖ има 120 счетоводители.

- Не са 120, повече се оказаха, над 180 са. Има 25-има юристи, а по делата се наемат външни. Назначени са 66-има специалисти по IT, а няма никакви връзки. Системата, която е купена, издава един билет за 4 минути. Тези смешни неща не знам защо са ставали.

- Колко време си давате, за да се усетят промени?

- Ако се вземе решение да не се приватизират товарните превози, в пътническите превози ще се почувства реален резултат от моята дейност по Нова година. Първо ще се оправи чистотата.

- Друго какво ще направите до Нова година?

- Системата за издаване на билети.

- И ще мога да купя билет по интернет. За кой път ще излъжем читателите?

- Аз ви казвам, че до Нова година това ще стане. Ще намерим специалисти, които да решат и връзките между влаковете.

- Какво заварвате в транспортните фирми? Имате и много богати предприятия.

- Доста от предприятията са в добро състояние. Но какво имате предвид, като казвате богати?

- Например "Ръководство въздушно движение". Обикновено всяка нова власт назначава роднините си там на високи заплати.

- Моята съпруга няма да работи там, нито моите деца, нито мои роднини. Сигурно ще има промени в РВД, но ми дайте шанс да се запозная. Засега силно съм навлязъл в БДЖ, познавам морския сектор и по неволя се запознах бързо с автомобилния транспорт заради проблемите с Турция.

- А в оперативна програма "Транспорт" ще се променят ли приоритети за следващия програмен период? Досега акцентът бяха магистралите.

- Този път има изместване леко към жп транспорта. Другият много важен сегмент са интермодалните терминали. Те са важни за връзките между различните видове транспорт. Наред с Бургас и Варна, може да бъдат построени терминали в Русе, Пловдив, София. В района на Видин е хубаво да се помисли за интермодален терминал. Най-масовите товари влизат от Варна и Бургас. И са важни връзките Варна - Русе, Свиленград - Видин.

- Ще заложите ли на Северна България като човек от Варна?

- Доста голям дисбаланс има в транспортната инфраструктура между Северна и Южна България. Следва да се обърне внимание на връзката Варна - Русе, София - Варна, Варна - Бургас, Видин - София, това са връзките, които ще са акцент.

- Трябва ли да се концесионира летище София- има различни становища на различните екипи, които управляваха министерството?

- Летищата и пристанищата трябва да вървят на концесиониране, но не на всяка цена. Няма нужда държавата да извършва оперативни дейности. Частните оператори ще вдигнат летищата и пристанищата като ниво на работа в тях.

- Ще има ли метла в дружествата и във ведомството?

- Метлата е много лесно нещо. Не са много експертите, които са готови да работят в едно такова тежко министерство. Давам шанс и на ръководствата на дружествата.
Ще разговарям с тях и с които намирам общ език, ще останат, с които не - ще се разделям.

- Какво видяхте, което не отговаря на изискванията?

- В автомобилната администрация има какво да се прави. В БДЖ ще направим промени, но не драстични. В НКЖИ не съм убеден, че няма да са драстични, защото там сварвам едно спокойствие, което не ми харесва. Но днес ми е едва 9-ият ден.

- Само три неща кажете, с които ще се ангажирате и те ще станат?

- Първо ще дам шанс на бизнеса да поеме глътка въздух от изключителното администриране от автомобилната администрация и тормоза, налаган над българските фирми. Това ще го променя отсега. Второто - ще се опитам да спася от продажба "БДЖ - Товарни превози", и третото - ще се опитам да намеря място за развитие на пристанище Варна. На Нова година би трябвало да има видим резултат.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов