Избрани Новини
Докога?! EVN майка за роми, мащеха за другите
Магистратите не съзряха дискриминация от страна на дружеството
Ежедневно до екипа на Plovdivutre.bg достигат сигнали от недоволни или засегнати клиенти от EVN. Високи сметки, често спиране на тока, дискриминация са част от казусите, които споделят наши читатели. Затова стартираме специална рубрика, в която ще поместваме вашите проблеми по темата. Сигнали, свързани с енергодружеството, може да ни изпращате на електронната поща plovdivutre@gmail.com, на редакционния телефон: 032/398288 или в публикувай АЛАРМА.
Първата история, с която се захванахме, е на пловдивчанина Красимир Жеков.
Искало ли ви се е да въстанете, когато разберете, че за една и съща услуга плащате двойно и тройно повече от други? Точно това направил пловдивчанинът Красимир Жеков като се обърнал към Комисията за защита от дискриминация (КЗД). В края на май миналата година той успя да докаже, че EVN дискриминира клиентите си с различни тарифи за включване на прекъснат ток.
След проверка на Жеков се оказва, че всички квартали в Пловдив плащат доста солена цена за повторно включване след неплатена сметка – 19 лева. „Единствено за „Столилипиново“ таксата е различна – ромите дават едва 6, 50 лева и захранването им се възстановява“, обясни той пред Plovdivutre.
Причината - в „Изгрев” са монтирани дистанционни електромери. На искането му и той да получи подобен от EVN отсекли, че клиентите нямат право да си избират апаратурата. До блока му в “Тракия” трябвало да изпратят техници, което било разход, обяснили от дружеството. Красимир не плащал въпросната такса цели 9 месеца именно заради неравното третиране на клиентите. „Докато в „Изгрев“ е монтирана модерна апаратура, всички останали коректни абонати имат електромери с ограничени технически възможности“, коментира пловдивчанинът.
„За щастие от Комисията за защита от дискриманция прецениха, че имам право“, добави той.
Решението на КЗД от 20 април 2011 е в полза на Красимир.
Юристите на EVN обаче не си оставят магарето в калта и действат светкавично. Възползват се от правото си да обжалват решението пред Върховния административен съд (ВАС). На 21 юни 2011 г. ВАС се произнася в полза на енергодружеството, уточниха за Plovdivutre.bg от пресцентъра на КЗД. Мотивите на съда са, че „неизправният абонат“ е бил принуден да заплати по-висока такса за услугата не по признак лично отношение, а заради конкретното техническо оборудване, което налага повече разходи. Следователно няма нарушение на Закона за защита от дискриминация. Решението за неравно третиране на клиенти от EVN било неоснователно, според върховните магистрати. Изборът къде какъв електромер ще се постави се определяло от фирмената политика на EVN.
Непримиримият Красимир разбра за решението на съда от нас. Друг не е счел за нужно да го уведоми. Той прие новината с дълго мълчание. „За да коментирам трябва да прочета мотивите на ВАС“, лаконичен бе той, но звучеше крайно разочарован.
По информация от дежурен на клиентския номер на дружеството и към днешна дата повторното включване на захранването в „Изгрев“ е 7 лева. „Почти всички електромери там са с дистанционно отчитане“, потвърди служителката на EVN.