Рекламите на "Данон за пиене" подтикват към насилие и алкохолизъм!
Според НСС клиповете на "Данон за пиене", които заливат телевизиите, са в нарушение на националните етични правила за реклама и търговска комуникация в България
"Данон" подтиква децата към алкохол и насилие, твърдят експерти.
Рекламата на млечната напитка ДЗП подтиква децата към алкохол и агресия. До този извод стигна Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация (НСС). Учредители на сдружението са Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции - България (АРА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО).
Според НСС клиповете на "Данон за пиене", които заливат телевизиите, са в нарушение на националните етични правила за реклама и търговска комуникация в България, съобщава dartsnews.bg.
Становището на неправителствената организация е в резултат на жалба срещу търговската комуникация на „Данон Сердика” АД. В нея жалбоподателят посочва,
че „трите варианта на продуктите на „Данон” носят имена на реални алкохолни коктейли - Пиня Колада, Куба Либре и Ванила Бийч. Според него това било игра на думи между коктейлите Секс он дъ бийч (Водка, Шнапс, сок от портокал) и Ванила Скай (Водка, кола, ванилова есенция). Човекът, който се е оплакал в НСС смята, че дори да не съдържат алкохол, тези продукти "биха подбудили любопитството на децата да опитат истинските продукти с тези имена."
"Ако едно дете хареса ДЗП Куба либре, не е проблем да си поръча Куба либре при първа възможност", пише в жалбата. Според нея надписът в рекламната комуникация „не съдържа алкохол” също показва, че използването на имена на продукти, които имат алкохолен еквивалент е целенасочено. Жалбоподателят твърди, че рекламата е насочена към деца и подрастващи и че кампанията, най-вече чрез наименованията на продуктите „Пина Колада“ и „Куба Либре“ (и в по-малка степен „Ванила Бийч”), е потенциално опасно за хлапетата. Причината за това била " вероятността кампанията да предизвика интерес и позитивни асоциации с алкохолните еквиваленти на рекламираните продукти".
Членовете на етичната комисия са уважили оплакването, защото децата и подрастващите трябва да имат "специална грижа при търговската комуникация". Според обществения регулатор такава комуникация не трябва да подкопава доброто обществено поведение, начин на живот и нагласи. Председателят на Етичната комисия Гриша Камбуров смята, че “използването на комбинацията алкохол-насилие-сексуален контекст, без нито един от тези елементи да има връзка с рекламирания продукт, и то без ограничения в часовия диапазон на излъчване не би могло да отговори на критериите на Етичния кодекс за предпазване на децата от потенциална вреда и за специална грижа към комуникацията, насочена към деца.”
Експертите смятат, че използването на названия на (първично) алкохолни коктейли като имена на рекламираните млечни еквиваленти създава потенциална опасност за децата и подрастващите.
Призивът "да заколим прасето" разпалва агресия.
Освен че възбужда любов към алкохола, рекламата на ДЗП разпалвала и агресия у младото поколение. Етичната комисия е разгледала и елементите на насилие в различните клипове – "убийство по три различни начина на героите - прасе, пор и панда - респективно идентифицирането на названието на продукта „ДЗП” с думи на насилието (заколим, задушим, застреляме)".
Според експертите "агресията в рекламите, използвана с комерсиална цел може да носи дивиденти за нечий бизнес, но за съжаление негативните последствията върху изграждането и формирането на младото поколение могат да са необратими. Тези процеси могат да бъдат пагубни за подрастващите, а отговорността да се предотвратят е на всички нас".