Избрани Новини
България и нискотарифните полети
Двупосочен самолетен билет до Лондон за 20 евро?!
Париж, Мадрид, Берлин, Осло, Москва, Рим, Виена ни се струват много по-близо, откакто нискотарифните авиокомпании, или както са известни по цял свят - low-cost, направиха въздушния транспорт много по-достъпен.
Откакто тези авиокомпании включиха родината ни в дестинациите си, самолетните билети вече са и по нашия джоб и при добро желание всеки българин може да усети колко е малък светът.
ВарнаУтре.бг направи специално проучване за читателите си, за да ви информира каква е тайната на нискотарифните авиокомпании и какви са минусите и плюсовете им.
И не само това - събрахме информация за вас кои low-cost авиокомпании летят от и към България, както и към близките Букурещ и Истанбул и къде може да ви отведат, без това да ви коства голяма сума.
Терминът започва да се използва в авиационната индустрия и се отнася до авиокомпания, която има по-ниски операционни разходи от конкурентите си.
Най-общо, това е авиокомпания, която предлага сравнително ниски цени на полетите за сметка на премахването на много от традиционните услуги, предлагани по време на полет, като безплатни напитки и храна и билети бизнес-класа.
Обикновено кабините на самолетите, използвани от нискотарифните авиокомпании, са максимално опростени, без излишни луксове, като видеоекрани на гърба на седалките, щори, подвижни седалки.
Самолетите на нискотарифните авиокомпании имат повече летателни часове на ден, в сравнение с тези на традиционните авиокомпании и много по-кратък престой на летищата, което позволява максималната употреба на самолета.
Първият полет на един летателен апарат обикновено е рано сутрин, а последният - късно през нощта.
В почти всички случаи една авиокомпания използва само един вид самолет, което намалява разходите за обучение на персонала и поддръжка на машината.
Най-често използваните летателни апарати в нисотарифната самолетна индустрия са Аirbus A319 и Boeing 737, които са с голям капацитет.
Нискотарифните авиокомпании сключват дългосрочни договори за покупка на гориво на предварително определена цена, която е валидна за целия период на договора.
Това се прави с цел авиокомпанията да си гарантира, че дори и цената на горивата да се повиши, те ще ги закупуват на договорената цена.
Съществува обаче риск цената на горивата да падне и в такъв случай авиокомпанията заплаща за горивото цена над пазарната.
Концепцията за нискотарифните авиокомпании произхожда от САЩ, много преди да добие популярност в Европа през 90-те години и по-късно и в останалите части на света.
Първият успешен нискотарифен превозвач е Pacific Southwest Airlines в САЩ, който въвежда концепцията през далечната 1949 г.
В Европа пионер е ирландската Ryanair, която стартира нискотарифни полети през 1990 г., а 5 години по-късно на пазара излиза и британската ЕasyJet.
В Азия и Океания нискотарифните авиокомпании набират популярност в началото на 21-ви век, като най-мащабни са малайзийската AirAsia, индийската Air Deccan и австралийската Virgin Blue.
Нискотарифните превозвачи са сериозна заплаха за традиционните авиокомпании, предлагащи пълна гама услуги, поради високите тарифи - един от най-важните фактори за клиентите, когато избират полет.
От 2001 до 2003 г., когато авиационната индустрия беше съкрушена от тероризъм, огромна част от традиционните авиокомпании претърпяха сериозни загуби, докато нискотарифните превозвачи продължиха да отбелязват печалба.
От 2004 до 2007 г. маршрутите на нискотарифните авиокомпании обхванаха и Австрия, България, Хърватска, Словения, Словакия, Полша, Румъния, Унгария, Чехия, Турция и Израел.
Все пак нискотарифните полети имат и значителни недостатъци.
Липсват безплатни напитки и храна, те могат да ви бъдат предоставени, но срещу значителнo заплащане.
В повечето случаи не е проблем да си носите собствена храна, но с напитките е проблем, поради ограниченията за пренасяне на течности в ръчния багаж.
Друг недостатък е, че самолетите са пригодени само за икономична класа, което се оказва проблем за бизнес-пътниците и за тези на по-дълги разстояния.
Няма запазени места, което е направено с цел пасажерите да се качат на самолета по-рано и по-бързо, за да няма закъснения на полетите.
Някои авиокомпании предоставят възможността да си запазите място, но отново срещу солидно заплащане.
Друго неудобство е, че нискотарифните авиокомпании обикновенно летят от и до по-евтини, ненатоверени и второстепенни летища, което изисква доплънителни разходи за транспорт до и от летището.
Много често изпъняват полети в неудобни часове - много рано сутрин, или късо през нощта, за да избегнат закъснения поради натоварения въздушен трафик и за да се възползват от по-ниските летищни такси.
Багажът не се трансферира автоматично от един полет на друг, дори и ако идвата полета са с една и съща авиокомпания.
Всичко извън цената на самия полет се таксува - чекиране на багаж, запазено място, застраховка, заплащане с кредитна, или дебитна карта, промяна на дата, или данни за пътника.
В повечето случаи тези такси не се връщат, дори и ако полетът е отменен. Ръчният багаж е безплатен, но затова пък има стотици ограничения и изисквания.
Цената!
Въпреки тези неудобства, цената е определящият фактор за повечето пътници.
Билетите на нискотарифните авиокомпании са значително по-евтини от тези на традиционните превозвачи.
Често полетите се рекламират като безплатни и пътниците заплащат само данъците и летищните такси.
Тарифната схема е опростена - няма отстъпка за двупосочен билет, плащат се два билета в противоложни посоки.
Нискобюджетните авиокомпании наблягат на директна продажба на билети, обикновено по интернет, като по този начин се избягва оскъпяването за такси и комисионни на туроператори и компютърни резервационни систеи.
Ценовата политика е много динамична, с постоянни намаления и промоции.
Индустрията на нискотарифните превозвачи е изключителни динамична и постоянно се предлагат нови маршрути, включващи все повече дестинации.
Нискотарифните авиокомпании обикновено превозват неорганизирани туристи, но напоследък конкурират чартърните полети до ваканционни дестинации по цена и гъвкавост по отношение на графика.
Много от нискотарифните превозвачи вече сключват договори с туроператори за отстъпки при продажба на групови билети.
Унгарската авиокомпания е основана през 2004 г. Предлага полети по 150 маршрута на изключително конкурентни цени.
Флотът й се състои от 34 самолета Airbus A320, всеки от които със 180 места.
В България оперира до летищата във Варна, София и Бургас. А ето и конкретните дестинации, до които можете да летите от България и от северната ни съседка:
Варна - София, Лондон
София - Айндховен, Барселона, Брюксел, Валенсия, Варна, Венеция, Дортмунд, Лондон, Мадрид, Милано, Париж, Болоня, Франкфурт
Бургас - Будапеща, Варшава, Вроцлав, Катовице, Лондон, Познан, Прага
Букурещ - Барселона, Брюксел, Валенсия, Дюселдорф, Венеция, Дортмунд, Сицилия, Торино, Лондон, Мадрид, Милано, Неапол, Париж, Пиза, Рим, Сарагоса, Болоня
Германската авиокомпания е основана рез 2002 г. Изпълнява полети от и до 75 градa. Флотът й се състои от 30 самолета Airbus A319.
София - Лондон, Берлин, Бремен, Кьолн, Дрезден, Франкфурт, Хамбург, Хановер, Лайпциг, Милано, Мюнхен, Палма де Майорка, Стокхолм, Венеция, Виена, Цюрих
Букурещ - Лондон, Барселона, Берлин, Бремен, Кьолн/Бон, Дезден, Франкфурт, Фридрихсхафен, Хамбург, Хановер, Лайпциг, Лисабон, Мадрид, Милано, Мюнхен, Нюрнберг, Палма де Майорка, Стокхолм, Венеция, Щудгард, Виена, Варшава, Цюрих, Цвайбрюкен
Истанбул - Единбург, Лондон, Манчестър, Барселона, Берлин, Бремен, Кьолн/Бон, Копенхаген, Дортмунд, Дресден, Дюселдорф, Франкфурт, Фридрихсхафен, Хамбург, Хановер, Краков, Лайпциг, Лисабон, Марсилия, Милано, Мюнхен, Нюрнберг, Росток, Стокхолм, Щудгард, Венеция, Виена, Цюрих, Цвайбрюкен
Британската авиокомпания е основана през 1995 г. Флотът й е 178 самолета - Boeing и Airbus.
София - Лондон, Мадрид, Манчестър, Милано.
Букурещ - Берлин, Дортмунд, Женева, Лондон, Париж
Истанбул - летище Basel Mulhouse Freiburg, Лондон
Германската авиокомпания съществува от 2003 г., но съвсем отскоро изпълнява полети и до България.
Неин собственик е легендата на "Формула 1" Ники Лауда, който след фалита на нискотарифната авиокомпания Sky Europe през септември миналата година, видя идеална възможност да завладее въздушното пространство и в Източна Европа.
Варна - Берлин, Кьолн, Дюселдорф, Франкфурт, Хамбург, Хановер, Мюнхен, Щутгарт, Виена, Цюрих
София - Берлин, Копенхаген, Дюселдорф, Франкфурт, Хамбург, Хановер, Инсбрук, Баден-Баден, Милано, Москва, Мюнхен, Ница, Нюрмберг, Палма де Майорка, Париж, Рим, Стокхолм, Виена, Цюрих
Бургас - Кьолн, Дюселдорф
Букурещ - Берлин, Копенхаген, Дюселдорф, Франкфурт, Хамбург, Хановер, Ибица, Инсбрук, Карлсруе/Баден-Баден, Mилано, Москва, Мюнхен, Ница, Нюрнберг, Палма, Париж, Рим, Стокхолм, Цюрих, Виена
Истанбул - Адана, Анкара, Анталия, Берлин, Бодрум, Кьолн, Даламан, Диарбекир, Дюселдорф, Елязъг, Франкфурт, Газиантеп, Хановер, Хатай, Измир, Кайсери, Коня, Малатия, Мюнхен, Нюрнберг, Самсун, Щудгард, Трабзон, Ван
Норвежката нискотарифна авиокомпания e основана през 1993 г. и притежава 52 летателни апарата Boeing 737.
Изпълнява полети до 87 дестинации по 170 маршрута. От скоро прави и сезонни полети от летищата в двата най-големи черноморски града на България.
Варна - Осло, Варшава
Бургас - Осло, Варшава
Букурещ - Осло