Избрани Новини
Пазете се: Пропуснато повикване от непознат номер е новата телефонна измама
16-01-2018, 10:42
Снимка:pexels
Автор:Дани Стоянов
Още по Темата:Мошениците се сдобиват с огромни списъци с номера от най-различни източници и ги зареждат в софтуер
Пропуснато повикване от непознат номер с… непознат код на държава – или пък такъв, който почти не се различава от българския. Опитвате се да му отговорите, но от другата страна на линията се чува само свободен сигнал. Честито – току-що сте дали до 20 лв. на находчиви ало-измамници, които оперират в държави, от които даже няма как да бъдат екстрадирани.
Схемата, за която разказа БиТВ разчита на успех при хиляди опити на хиляди различни телефонни номера, обясни за медията експерта по киберсигурност Спас Иванов. „Всеки, получил такова обаждане, да не се чувства специален”, призова той.
По думите му мошениците се сдобиват с огромни списъци с номера от най-различни източници, зареждат ги в софтуер, който започва кратки прозвънявания с надеждата някой да отговори. Случили се това, то сигналът свободно, който жертвата чува, не е това, което изглежда: „Вероятно машината автоматично вдига и дава сигнал свободно, човек, не може да прецени, че това е запис”.
Резултатът – в зависимост от държавата, от която са ви потърсили, минутата разговор (т.е. най-малкото, което ще платите) е 12 лв., но ако е номер с добавена стойност сумата може да набъбне до около 20 лв.
Често са използвани номера от ов. Възнесение (с код +247), но вече има и такива от Албания (код +355, много близък до нашия +359) и Румъния, където пък много нашенци пътуват.
Колко пари заработва такава схема? В САЩ е разследвана престъпна група, която е печелела по няколко стотин хиляди долара… дневно.
Иванов предупреди, че подобни типове „фишинг” се използват и с много по-лоши цели – например с текстови съобщения за спечелени промоционални карти от известни магазини. Есемесът съдържа линк към сайт с вирус, който може да изтегли всички пароли напр. за онлайн банкиране. „И трите мобилни оператора имат системи за анализиране на потребителското поведение. Според мен е тяхно морално задължение когато ние никога не сме се обаждали в Сиера Леоне, ако ние тръгнем да го правим няколко поредни пъти, да бъдем спрени”, коментира Иванов.