Избрани Новини
Да учиш в Кюстендил
15-09-2015, 13:32
Снимка:в."Труд"
Автор:blagoevgradutre
Още по Темата:Няма да има избирателни секции в ромската махала в Кюстендил
В Кюстендил учиха деца на безопасно движение по пътищата
Изложба и фолклорен фестивал откриват в Кюстендил
Съвременни художници от Габрово представят картини в Кюстендил
Градът в голяма степен е уникален със своя "модел на образование"
Кюстендил в голяма степен е уникален със своя "модел на образование" - това сигурно го признават и в просветното ни министерство, пише "Труд". Сред причините за това са многото идеи от кмета на общината Петър Паунов /Дясна коалиция/, чиято любима фраза е: "За и заради децата ни". Наскоро той обяви поредния си замисъл в търсене на най-добрата обстановка, в която да учат децата. Въвежда се постоянно видеонаблюдение в тукашните детски градини и учебни заведения. Първо се започва при най-малките. "Биг Брадър" ще има в занималните, игралните зали, спалните помещения - без стаите за преобличане. Това се прави заради спокойствието на децата и техните семейства, както и за персонала в "този не особено спокоен свят", мотивира се градоначалникът.
При желание родителите ще могат да гледат кадри от записите, да проверят качеството на образованието и грижата за детето им - дали над рожбите им няма посегателства или тормоз, не дай Боже. След разговори с училищните ръководства и МОН ще бъде въведена система за видеонаблюдение и в училищата в града, обяви Паунов.
Кюстендил вероятно е от малкото градове със затворен цикъл на грижа и обучение за малчуганите - яслените групи са обединени с детските градини. В 6 обединени детски заведения и 9 филиала функционират 72 групи, като в тях се обучават и се полагат грижи за 1414 деца.
След края на майчинството, когато майката се върне на работа, детето влиза в най-близкото ОДЗ и остава там до предучилищната възраст. Текучеството и местенето от ясла в градина в Кюстендил е непознато. Елементи на "забавачка" има и в началния курс в седемте средищни училища в града. С въведената целодневна форма на обучение през делничните дни 68,86% или 1214 ученика от 1 до 4 клас са в клас, занималните, игралните зали или на спортната площадка от 8 до 17 ч. За децата от 5 до 8 клас този процент е 53%, уточняват от отдел "Просвета" на общината.
Кюстендил е признат за пионер във въвеждането на целодневната организация на обучение, стартирала в училищата тук от 2008 г. Просветното министрество организирало национална конференция в Кюстендил за "обмяна на опит" и разисквания по темата. Сега заведения като 5-о и 6-о основни училища са обхванали на 100% в целодневната форма, а 7-о училище - 99%. Това означава добре изградена база за обучение, отдих, спорт, за занимания по интереси.
Назначен е необходимият педагогически персонал и възпитатели, осигурено е и храненето на децата. Екипът на фирма "Ученическо хранене", която подготвя менюто и самите ястия за над 2000 ученика всеки ден, е доказал професионализма си. От два месеца на тях е поверен за стопанисване и общинският новоизграден хотел "Кюстендил".
Преди 3-4 години кметът Петър Паунов заяви, че ромското 4-о училище "Иван Вазов" трябва да се закрие. Причината бе, че в него почти не се води обучение, напразно се харчи делегиран бюджет, бълва неграмотни деца, някои от които идват на училище с конете и каруците си на двора. Идеята срещна сериозен отпор от политически опоненти на Паунов и затова още не е реализирана.
Интегрирането на ромските деца обаче върви с успех. За миналата учебна година в училища извън гетото са се обучавали 476 момчета и момичета, уточняват от отдел "Просвета". В гимназията по селско стопанство около 95% от учениците са роми, в тази по лека промишленост "Владимир Димитров-Майстора" - около 75%, отбелязва шефката на "Просвета" Нели Петкова. За каква сегрегация може да се говори при тези факти. Педагози и просветни експерти от Украйна и Беларус идвали в Кюстендил да заимстват удачни форми на ромското образователно интегриране, припомнят общинари.
Към 4500 деца ще влязат днес, 15 септември, в 25-те общински училища и гимназии в Кюстендил. В общината няма нито едно селско училище - децата се извозват до областния град. Образованието е приоритет, а бюджетът за т.г. е 12 166 020 лв.
Въпреки това учениците намаляват. 450-460 ще са първокласниците т.г. В общината няма училище без поне една паралелка с първокласници. Всички те ще получат подарък от кмета - "религиозен буквар". Градоначалникът прави този жест на всеки първи учебен ден. В часовете по общоизбираема подготовка /СИП/ миналата учебна година 510 деца са се записали да изучават религия - основи на християнството. Сега се очаква да са повече. За целта е осигурена необходимата литература и учебници. Преподавателите са трима дипломирани богослови - Любляна Начева, Христина Анева и софиянката Евелина Николова.
Докато на държавно ниво вървят безрезултатни остри дебати трябва ли и кога ще се въведе предметът "религия" в българското училище, в Кюстендил този "казус" намира естественото си решение. Кметът е поел под покровителството си особено талантливите възпитаници на тукашните школи и училища. Общината има програма за подпомагане на деца с изявени дарби. С бонуси за съответното класиране в национални, регионални, градски конкурси, олимпиади, прегледи, форуми и пр., като минимумът е 50, максимумът - 300 лева.
Преди десетина дни станаха известни най-добре справилите се с теста за нестандартно мислене и показан "нешаблонен подход" при решаване на житейски ситуации. Трима от явилите се 70 възпитаници на кюстендилски гимназии са получили максималният брой 30 точки и получиха по 300 лв. стипендия. За 29 изкарани точки премията е 200 лв., за 28 точки - 100 лв., 27 т.- 80 лв. и за 26 точки - 50 лв. Общият фонд за стипендиите е 3260 лв., осигурени от бюджета. Социалният антрополог Харалан Александров е съставител на въпросите от изпитването. Той и психологът Николай Цветков оценили писмените работи на тийнейджърите.
Все в посоката да се откриват, насърчават и обучават местните таланти, от следващата година в града ще бъде открито училище по изкуствата - предложението и разработеният статут са внесени в културното министрество, което трябва със съответната резолюция да го изпрати за одобрение в МОН.