Търговци поемат паркоместата на „Синята зона”

Законопроект предлага паркирането да стане търговска дейност

Паркирането в платените сини и зелени зони ще се превърне в търговска дейност, от която ще се печели, вместо да се покриват само разходите по поддръжката на паркоместата.

Това става ясно от законопроект на депутати от ГЕРБ и Реформаторския блок. Избраниците предлагат промяна в Закона за движението по пътищата, според която за платеното паркиране ще се плащат не разходоориентирани такси, а цени на пазарен принцип, пише "Труд".

В член 99 в закона, който дава право на общините да се взимат пари за паркиране в градовете, думата "такса" се заменя с "цена".

Една от причините е, че търговските дружества, на които общините масово решиха да възложат тази дейност, вместо да я администрират сами, нямат право да взимат такси. Другата причина е, че местните такси трябва да влизат в общинския бюджет, а не в касите на търговска фирма, каквато е и столичният Център за градска мобилност.

В мотивите за промените законотворците определят паркирането в "синя зона" като търговска дейност, при която трябва да се прилага пазарна икономика. Те смятат, че определянето на сумата за паркиране "като "цена" дава възможност на общините да определят размера й на пазарен принцип съобразно търсенето на места за паркиране в различните райони на населените места, както и да регулират количеството на ППС в централните им части".

Вносителите предлагат в закона да се допише, че Общинският съвет определя "цената" и условията за паркиране, а шофьорите плащат на "специализираното звено на общината или на юридическото лице", на което е предоставено управлението на тези места.

"Досега имаше проблем с възможността общините да възлагат на собствени дружества контрола и дейността по паркирането", коментира депутатът от РБ Вили Лилков. В София това се прави от Центъра за градска мобилност (ЦГМ).

"Често беше атакувана наредбата на общината в съда, че едно такова дружество не е минало съответната процедура по закона за обществените поръчки. С това решение даваме възможност не само на Столична община, но и на всички общини в България да могат да възлагат без конкурс дейностите по контрола на паркирането на собствени дружества", обяснява Лилков.

През юни миналата година Софийският административен съд реши, че "паяците" на Центъра за градска мобилност в София незаконно прибират автомобилите на неправилно паркиралите шофьори, тъй като общината неправомерно е предоставила на търговското дружество правомощията по репатриране на колите и поставяне на скобите на нарушителите.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов