От май метрото с двa нови маршрута

Пътуването от ЦУМ до аерогарата ще отнема 18 минути

Два нови маршрута ще има метрото от май месец, след пускането на седемте нови станции до летището и до Бизнес парка.

Маршрут 1 ще е по трасето от станцията при Бизнес парка през центъра и с крайна точка станция “Сливница”. А маршрут 2 ще е от станцията на летището през “Младост”, центъра, “Люлин”, “Надежда” и оттам отново центъра до станция “Джеймс Баучер” в кв. “Лозенец”. Влакчетата ще се движат през едно по двата маршрута, а крайните им точки ще са отбелязани с табели на мотрисите.

В пиковите часове влаковете по двата маршрута ще са през 6 минути. Сега по втората линия те се движат на седем минути и половина, така че скъсяваме интервала на движение. В участъка от “Младост 1” до “Сливница”, по който натоварването е най-голямо, тъй като първата линия е над два пъти по-голяма от втората, минималният интервал на движение ще бъде 3 минути. Той също се скъсява с 30 секунди, тъй като линията свързва двата най-големи жилищни комплекса “Люлин” и “Младост” с центъра”, обясни пред “24 часа” шефът на “Метрополитен” ЕАД Стоян Братоев.

Сега метрото също има два маршрута, като влакчетата пътуват от “Сливница” до “Младост 1” и по направлението “Цариградско шосе” - “Джеймс Баучер”.

С новите маршрути от май, ако пътниците искат да стигнат от Бизнес парка до летището, ще трябва да слязат на станцията в “Младост 1” и да се качат на влакчето с крайна точка аерогарата.

Още в началото на април пък ще бъдат пуснати първите 4 нови станции от “Цариградско шосе” до летището.

Пътуването от ЦУМ до аерогарата ще отнема 18 минути. Освен летището метрото вече ще обслужва част от квартал “Дружба” и бизнес сградите в индустриалната зона. Очаква се с разширението на първата линия още 45 000 софиянци да могат да ползват метро.

Продължението на първия лъч се финансира от оперативна програма “Транспорт”. До летището и Бизнес парка 2 нови маршрута ще се редуват на 3 мин.

Освен четирите нови станции до летището в началото на май ще бъдат пуснати и още 3 от “Младост 1” до Бизнес парка. Така метрото ще стигне до още 90 000 души,а метромрежата ще се разшири със 7,6 км и 7 станции.

Двата участъка струват 119 млн. евро. Средната цена на 1 км за подземната част е 17 млн. евро, а на надземната - 11,4 млн. евро с оборудването, инфраструктурата и ремонта на три булеварда, под които минава метрото.

Според прогнозите новите станции ще намалят замърсяването на въздуха с 11 000 т вредни вещества годишно, а шумът в района - с 15%. Очаква се ефектът върху трафика да е 18% по-малко задръствания и 8% спад на катастрофите.

Под земята от “Дружба” до ЦУМ и от “Младост 4” до там ще отнема само 16 минути.

Сега се строи и продължение на втората линия с още една станция до ул. “Сребърна”. Тя трябва да е готова през юни 2016 г. Тази есен пък се очаква да започне и изграждането на централния участък от третата линия. Той ще започва от бул. “Вл. Вазов” и ще стига до “Красно село”. Трасето е 8 км и ще има 8 станции. Участъкът ще се финансира от оперативна програма “Транспорт”, а в момента текат процедури за избор на строители и доставка на влакове. Според плановете през 2019 г. метромрежата трябва да е поне 48 км с 43 станции, а влакчетата ще обслужват над 40% от пътуващите с градски транспорт.

Според генералната схема за развитие на метрото мрежата трябва да се състои от 3 диаметрално пресичащи града линии с разклонения в периферните им участъци. Завършена, мрежата трябва да е 65 км и с 63 станции. Тогава метрото ще обслужва 60% от пътуващите с градски транспорт софиянци.

Построиха жп гара, за да се возят и пловдивчани. От април пътуващите с влака София - Пловдив също ще могат да се возят на метрото. С четирите нови станции до летището е построена и малка жп гара над станция “Искърско шосе”.

За удобство на пътуващите с влак на перона на гарата е направен вход към станцията. Така с разширението на метрото е изградена и пряка интермодална връзка между градски, въздушен и жп транспорт.

Участъкът до летището е 4,95 км, две от станциите са надземни, а другите 2 - подземни.

След станцията на бул. “Цариградско шосе”, която сега е последна, влакчетата ще спират на станция “Дружба” - разположена между “Дружба 1” и “Дружба 2”. После трасето минава под бул. “Кръстю Пастухов”, а на кръстовището му с бул. “Искърско шосе” е разположена следващата нова станция. Тя носи името на булеварда - “Искърско шосе”. После метрото минава под жп линията София - Пловдив и ул. “Н. Бончев”. Оттам по естакада продължава по ул. “Й. Тодоров” и стига до следващата станция, кръстена “Софийска Света гора”. Тя е на кръстовищата на ул. “Й. Тодоров” с улиците “Н. Бончев” и “В. Златарев”. Станцията ще обслужва индустриалната зона “Искър” и бизнес сградите в района. На естакада е и последната нова станция - тази на летището. Входът ѝ е само на няколко метра от този на терминал 2. За удобство на пътниците перонът е на нивото на тротоарите пред летището и в нея няма характерните за повечето станции стълби и ескалатори.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов