50 нови трамвая ще возят софиянци

Пенсионират старите след три години

Старите и раздрънкани 30-годишни трамваи, които кръстосват софийските улици, ще излязат в заслужена пенсия след три години.

„В момента работим за доставката на нови мотриси по ОП „Региони в растеж” 2014-2020 година. Смятам, че по нея ще може да се финансира закупуването на 30 до 50 нови, заедно с рехабилитацията на трамвайните трасета”, съобщи пред „Монитор” зам.-кметът по транспорт Любомир Христов. Той обясни, че в момента се подготвя и апликационна форма, с която столицата ще се бори да защити инвестициите в нови мотриси и трасета.

Точно трамваите са и най-старите в столичния градски транспорт, като средна им възраст е 16 години. Това е причината усилията на кметството да се насочат към модернизацията им. През миналата година по ОП „Околна среда” бяха доставени 20 суперлуксозни мотриси, които вече возят столичани по линия 7. „Със заема от Европейската инвестиционна банка ще купим още 5, с които ще обновим още една линия”, обясни Христов.

През следващата година ще започне и доставката на 28 трамвая втора ръка от швейцарския град Базел. Те ще заменят раздрънканите мотриси с номера 3 и 12, които пътуват до кварталите „Орландовци” и „Илиянци”. Преди да пристигнат в столицата, трамваите ще бъдат модернизирани. „Те ще бъдат достъпни за хора с увреждания и майки с колички. Направените подобрения на трамваите са свързани със спестяване на енергия и намаляването на шума”, обясни Христов. Сделката е за 3 млн. швейцарски франка, като проектът ще се финансира по Българо-швейцарската програма за сътрудничество. „В дългосрочен план в рамките на 3-4 години значителна част от трамвайния транспорт да бъде обновен”, каза Христов.

През новия програмен период ще се търсят пари и за обновяването на трамвайното трасе по булевард „Цар Борис III”. То е част от мащабния проект за реконструкция на релсовите пътища, за които направление „Архитектура и градоустройство” обяви конкурс за проектиране. Трасето от Руски паметник до трамвайното ухо в кв. Княжево е строено през 1988 година и е дълго 7,1 км. Ремонтът трябва да увеличи скоростта на мотрисите и да намали с 3 децибела шума. Предвижда се и реконструкция на светофарните уредби в участъка, като на кръстовищата ще се поставят датчици, които ще пускат първо трамваите. Така булевард „Цар Борис III” ще се превърне в скоростно трасе, като мотрисите ще могат да развиват до 70 км/ч. Другото трасе, което ще бъде обявено за проектиране и реконструкция, е релсовият път по булевард „Александър Стамболий-ски” от булевард „Константин Величков” до трамвайното ухо „Западен парк”. То е построено през 1988 година и се нуждае от спешен ремонт.



Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов