Избрани Новини
Провал с матурите
10-06-2014, 08:26
Автор:DobrichUtre
Още по Темата:Нито една шестица по БЕЛ на матурите, двойките са 412, по математика - 626
Гавра! Мними експерти пускат неверни резултати от матурите
Двама седмокласници си завоюваха 6.00 на малките матури по математика
По-висок резултат на матурите от миналата година, нито една 6-ца по БЕЛ
Грешни задачи втрещиха децата
Кандидат-гимназистите са в паника от резултатите, които постигнаха на проведените наскоро матури за 7 клас. Пред „Всеки ден" учителка от елитна столична гимназия, пожелала анонимност, разкри, че шокът и за родителите, и децата от теста е пълен. „Матурата по математика за 7 клас например мина ужасяващо. Министър Анелия Клисарова обаче сложи розовите очила и отчете, че децата са подготвени по-добре от миналата година, а учителите вече работят повече.
Но дали всичко е толкова розово, или някъде тлее поредният гаф на образователното министерство?", попита риторично преподавателката с над 20 години стаж в системата на образованието, пише "Всеки ден".
Отговорът на въпроса дава наскоро отминалият тест по математика и по-специално оценяването на работите на кандидат-гимназистите. „Това, което веднага прави впечатление и буди недоумение, е неясната система, по която точките от теста се трансформират в окончателната оценка, с която се кандидатства нагоре по стълбицата. Формулата или скалата, по която става това, бе коректно да се обяви в началото на учебната година. Но и до момента скалата за оценяване остава неизвестна. Най-вероятно тя не е достатъчно прецизна и по тази причина може да бъде уязвима и да търпи критики, които с държането й в тайна ще бъдат спестени", предположи математичката.
Мъглявината с проведените матури не спира дотук. Ако човек все пак иска да сметне точките, с които е оценена работата на детето му, се натъква на неудобството, че на писмените работи липсват изписани точки на 23-та и 24-та задача. На тези задачи се изисква от децата подробно обяснение на решенията. За сметка на това върху писмените работи липсва не само подробното отбелязване на получените точки по задачите № 23 и 24, но и въобще липсват сумарните точки по всяка от задачите.
„За да обясни ситуацията, поставеният учител специалист изважда от всичките точки точките по първия модул и точките на 21-ва и 22-ра задача и започва да напасва останалите точки между задача 23 и 24. Ситуацията става още по-нагнетена и се допълва от ограниченото виждане на тези, които са съставили 24-та задача и са дали критериите за оценяване, при което се отнемат точки за неща, които не се изискват в условието на задачата, и тяхното отбелязване не е наложително, тъй като задачите допускат повече от един начин на решение и разсъждение. Така например, ако едно дете е преценило, че след като страната ВС на правоъгълника е съставена от две отсечки с дължини 9 см и 18 см и една от отсечките на срещуположната страна е 18 см, то другата отсечка от тази страна е 9 см, това следва да е достатъчно за по-нататъшното решаване на задачата. Да, но „хвръква" една точка - за това, че детето не е сметнало, че AD е равна на 9 плюс 18, което е равно на 27, а никъде в условието на задача 24 не е казано да се намери тази страна, а и за решението на задачата и намиране на крайния резултат не се налага да се събират и да се вадят отсечки", навлезе в детайли възмутената ни читателка.
Кошмарът на седмокласниците обаче продължава. „Още една точка от оценката на вашето дете „хвръква", ако то не е написало, че AMPK е успоредник. Такова изискване за изписване обаче отново липсва в условието на задачата. Най-вероятно и тук съставителите на критериите проявяват своята математическа ограниченост. Ами ако детето е видяло еднаквостта на двата триъгълника AMB и DCP, задачата няма ли да бъде решена и трябва ли да му се вземе още една точка?! Явно или задачата е формулирана неправилно, или критериите са изготвени неправилно, защото не съответстват достатъчно добре на условието на задачата", продължи с критиката си столичната учителка. Тя обаче напомни, че всяка отнета точка може да стане причина за раздяла на детето с мечтата за някое конкретно училище, зад която стоят упорит труд и много сълзи.
„Редно ли е по този начин да се разочароват деца и родители? Колко просто би било да има яснота в толкова важен документ, какъвто е писмената работа. Но явно експертите в МОН съзнават своята безпомощност да формулират пълно, ясно и точно критериите за оценяване и затова върху писмените работи липсват точките, с които са оценени последните две задачи. Така винаги ще може да се излезе от неудобна ситуация, да се спаси честта и да се лавира с точки. Нещата стават още по-тежки, когато поставеният специалист учител, застанал пред лицето на родителя, повтаря това, което е написано в критериите - „Не, няма друг начин, не може по друг път да се реши задачата!...", разчитайки, че въпросният родител не разбира ни на йота от математика. Крайно време е да осъзнаем, че не сме стадо овце и с нас не могат да си правят каквото им хрумне. Освен това тези, които управляват образованието, следва да се отнасят с по-голямо внимание към Негово Величество Ученика и да уважат неговите родители", завършва читателката на „Всеки ден".
В Пазарджик, Плевен
и Разград са най-зле
Читава или не, матурата мина и замина и сега на дневен ред са резултатите. Според тях близо 57 000, или 95% от седмокласниците, са се явили на Държавното външно оценяване. Анализът на резултатите пък сочи, че учениците от Плевен, Разград, Пазарджик и Плевен са се представили най-зле. „Отличници" са София-град, Смолян, Варна и Търговище. От образователното министерство обаче се похвалиха, че се откроява тенденция за повишаване на резултатите във всички региони на страната.
Специално по математика седмокласниците се представят по-успешно с алгебричните, отколкото с геометричните задачи.
Много добре са усвоени и формулите за съкратено умножение и решаване на линейни уравнения. Значително по-добре спрямо предходни години се разчитат диаграми и се правят изводи от извлечената информация. Учениците, които ще кандидатстват с тези оценки в гимназии с прием след VII клас, трябва да вземат служебни бележки и да подадат заявление за първо класиране, в което подреждат желаните училища. Заявления се подават между 17 и 20 юни в т. нар. училища-гнезда. Списъкът с тях ще бъде обявен на сайтовете на 28-те регионални инспектората по образованието в страната. На 26 юни ще станат ясни имената на първите класирани. Записването за участие във втория етап ще продължи до 4 юли, а резултатите ще станат ясни на 10 юли. Финалното, трето класиране ще бъде обявено на 17 юли.