Избрани Новини
Гмуркачи търсят съкровища в потънали кораби край Созопол
24-03-2014, 11:03
Автор:Рая Лазарова
Още по Темата:В Странджа печелят от древноримски бардак
Пиратско съкровище лежи под старата църква в Царево
Иманяри вадят делви със злато от морето край Черноморец
Единственият оцелял от "Ванеса": Едва ли екипажът на "Св. Николай" е знаел за кокаина
Чудо! Гора от камък „расте” на морското дъно край Созопол
10 години от потъването на "Хера", роднините вярват, че моряцитe са живи
Американски параход и български търговски кораб лежат на морското дъно
Потънали преди близо век кораби край Созопол привличат като магнит търсачите на съкровища. Морското дъно край курортния град е заключило тайни на отминали времена. Под водите край Созопол историите са не по-малко вълнуващи от тези под слънцето. На дъното недалеч от брега лежи корабът „Родина” – един от деветте довоенни български товарни параходи, собственост на Българско Търговско Параходно Дружество.
Той е бил произведен в началото на миналия век от Vulkan - Werke A.G. и е пуснат на вода през далечната 1922 г. На 19.09.1941 г. „Родина” пътува, натоварен със зърно от Истанбул за Варна, охранявана от два български миненосеца. В района на Созопол, срещу нос Колокита, корабът се натъква едновременно на две мини от българско минно заграждение и потъва за броени минути. Охраняващите кораби успяват да спасят 37 моряци от екипажа му. Днес корабът лежи добре запазен на средна дълбочина около 35-39 метра под крен ъгъл от 45º. Корпусът му се издига от дъното на 14 метра височина. Носовите котви все още са на местата си. Гмуркачите могат свободно да влязат в надстройката и трюмовете. Онези, които са имали щастието да се разходят на борда му, твърдят, че трюмовете са празни. Координатите на потъналия кораб са 42°24.'N 27°46.'E.
Във водите на Черно море, на 5 км северно от Созопол лежи и друг кораб MOPANG - американски товарен параход от типа Liberty ships. Корабът е построен от Submarine Boat / Корабостроителница в Ню Джърси, собственост на Electric Boat Company. Плавателният съд е бил построен по специална програма на U.S. Shipping Board, свързана с поръчката на 150 еднакви кораба, с цел компенсиране загубите от Първата Световна война. Пуснат е на вода на 20.01.1920 г., с водоизместимост 3545 брт. MOPANG е с двигател 1500 конски сили. Лежи в много добро състояние на десния си борд на дълбочина между 24-32 метра. Корпусът му се извисява от дъното на 7 метра височина. Основните повреди от взрива са в носовата част на кораба. Ясно различими са надстройките, части от комина и палубата. Свободен е достъпът до трюмовете и част от каютите. Част от товара - обувки, сандъци с резервни части, и други са запазени и до днес и стоят непокътнати в трюмовете. Запазен е и винтът с диаметър около три метра и кърмовата лебедка. По протежение на корпуса се плъзга котвената верига, потъваща в наносите по дъното. Вероятно котвата се е откачила в момента на потъването и се е усукала около кораба. Мястото, на което е потънал параходът е с координати 42°28.' N 27°41.'Е